עמוד:127

. 5 התלמידים יתבוננו במשתמע מביטוי ובדרך שבה אוצר מילים בונה אווירה בשיר . הערות והצעות להוראת הפרק השיר "נבט לי בגן" מתמקד בשני קטנטנים : בדובר-ילד ובנבט שהילד מצפה לו בקוצר רוח ובסופו של דבר בוקע ויוצא לאוויר העולם . הילד מביע את התרגשותו במשפט שהאיפוק שבו מעיד על עוצמתו : " לבי בי רן . " השיר מציג את הנבט כתינוק הזקוק לטיפול מסור ואת הילד כמטפל מסור , כאם החרדה לתינוקה . פעילות 3 המילים הקשורות לטבע הן : נבט , גן , עלה , ירוק , טל , אור שמש וחום , זרעו , ועדרתי וזרעתי , גשם , אד לילה . המילים המאנישות הן : קט , מציץ , שותה , מציץ , שובב . הרגש העולה מן המילים המאנישות הוא רגש של חיבה והתרגשות , כשם שחש הורה כשילדו גדל ומתפתח . פעילות 4 הרגשות האחרים המתוארים בשיר הם אכזבה , דאגה ותסכול ( ואולי גם קנאה ) נוכח הצלחת החברים שבגניהם נבטו צמחים . פעילות 5 גילוי הנבט מתרחש בשעה שבין לילה ליום , ובלשונו של זאב " השכמתי עם טללי שחר לבוא , / עוד טרם אד-לילה ימוג . " השורה הראשונה בתיאור הרגע שבו הילד מגלה את הנבט כוללת חמש מילים שמתוכן שלוש קשורות לשעת בוקר מוקדמת : השכמתי , טללים , שחר . השורה השנייה מתארת את הערפול וחוסר הבהירות שאד הלילה יוצר . על-פי מוסכמה תרבותית זוהי שעה שבין הרשויות , שעה שבה כוחות על-טבעיים מראים את כוחם ומחוללים מעשי קסם מרעישים . האווירה שהשיר מתאר אכן רומזת למצב הזה . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להפנותם לשחזור האווירה תוך הסתמכות על ניסיונם הם : סיפור חוויות משעת לילה מאוחרת או שעת בוקר מוקדמת מאוד מחוץ לבית ( בזמן טיול או נסיעה , ( היזכרות בקולות ומראות על רקע השקט , בהבדל בין מראה של

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר