עמוד:176

האגדה , מציבה במרכזה ערך חשוב – ההתמדה והמסירות הכרוכים בלימוד התורה . במרכזה של האגדה על רבי יהושע בן חנניה , המוגשת לתלמידים בנוסח המעובד לעברית של ימינו , ניצב ערך חשוב אחר - האומץ להשמיע את הקול האישי , גם במחיר של חילוקי דעות עם השלטון . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יכירו דמויות הנחשבות דמויות מופת , שיש מה ללמוד מהן . . 2 התלמידים יתוודעו לערכים שהסיפורים מציפים : בסיפור על הלל הזקן מדובר בעליונות הרוח על החומר , במסירות ללימוד התורה ובחשיבותם של החיים , גם כשמדובר בחשש לחילול שבת . בסיפור על רבי יהושע בן חנניה מדובר בשבח הידענות וחוכמת הוויכוח ובשבח היושרה . . 3 הפרק מציע לתלמידים לתת את דעתם על סוגיה חברתית-מוסרית שהסיפורים משאירים ללא הכרעה , ולהציע פרשנות אישית . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יפגשו טקסט הכתוב בלשון חכמים המאופיין באוצר מילים ובמבנים תחביריים ייחודיים , ובטקסטים המעובדים מלשון חכמים לעברית עכשווית . . 2 התלמידים יערכו היכרות עם ניבים עבריים . . 3 התלמידים יתבוננו בסגנונות כתיבה שונים , בהתאמה למוסכמות כתיבה של תקופות שונות . . 4 התלמידים יתבוננו בפעלים עם כינויים חבורים . . 5 התלמידים יעמדו על תפקידה של מילת הקישור " אך . " הערות והצעות להוראת הפרק האגדה "חכם על הגג" מתארת את הלל הזקן , שלא ויתר על לימוד תורה והגיע לסכנת חיים . תוך כדי תיאור מסירותו של הלל הזקן , האגדה מבליעה גינוי לשומר בית המדרש , שלא הניח להלל הזקן להיכנס וללמוד , ומשבחת את שמעיה ואבטליון , שעל אף קדושת השבת עלו על הגג וחילצו את הלל הקופא בשלג . הסיפור על הלל הוא הזדמנות לעסוק בגמישות המגולמת בפתגם " פיקוח נפש דוחה שבת . " בספר מוצג תחילה הטקסט שעיבדה שהם סמיט , בעברית של ימינו , ואחריו הטקסט מספר האגדה , בלשון חכמים . לאחר שיקראו את העיבוד ויכירו את הרצף הסיפורי , רצוי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר