עמוד:175

פעילות 1 הילדים לומדים על ירושלים בבית הספר וצוברים מידע גם מביקורים בעיר וממה שהם שומעים בבתיהם , למשל שירושלים היא עיר מעורבת , שיש בה אתרים עתיקים ושכונות ישנות , שהיא קדושה לכמה דתות , שיש בה אתרים חשובים לעם היהודי , שבתים רבים בה בנויים אבן . בשיחה כדאי לשמוע מהילדים את הפרטים שהם יודעים ולהציג על הלוח , ולגלות יחד איזה ייצוג – ישיר או עקיף - יש להם בשיר . פעילות 2 הפעילות מכוונת למקד את הילדים בדרך הביטוי השירית המתארת קולות וצלילים בשתי השורות הארוכות בבית : " וברחובות המיית שלווה כמוסה" ו"וצחוק בחצרות בינות חבלי כביסה . " בשורה הראשונה מילים גבוהות – " המיה" ו"כמוסה . " כדאי להפנות את הילדים לבירור המשמעות במילון , תוך בידוד שמות העצם שבצירוף הסמיכות . לאחר מכן , בעבודה עם מתקדמים , כדאי להרחיב ולשאול על הקשר בין שני התיאורים : בין הרמיזה למסתורי , לכמוס ולחרישי שבשורה האחת לעליז , הגלוי והמייצג חיים בשורה האחרת . שני תיאורים אלה מייצגים את פניה של ירושלים . פעילות 3 הפעילות ממקדת את התלמידים בשורה " ובסמטאות כבר זרקה שיבה" – שורה מטפורית המאנישה את הסמטאות בירושלים ורומזת על עתיקותה , ואף מעוררת מחשבה על זיקה גם בין גילם המופלג של הבתים והרחובות לגילם של האנשים שאפשר לפגוש בהם – כל זה כחלק מהתמונה הירושלמית המורכבת ורבת הפנים . פעילות 4 א . המילים המתארות קולות וצלילים - קול המואזין , עונים פעמונים , את תפילתו שוטח , ניגונים . ב . הילדים מוזמנים לכתוב בהשראת המילים שמצאו בסעיף א . הכתיבה תהיה אישית ופתוחה , משום שמדובר בתיאור של " אווירה , " שהיא מושג עמום . בעבודה עם מתקשים כדאי להציע שיכתבו תחילה משפטים העולים בדעתם - למשל " אלה קולות שנעים לשמוע ; " " אלה קולות שקטים ולא מפחידים ; " " כשהולכים בירושלים כל הזמן שומעים מוזיקה מיוחדת" - ורק אחר כך יחברו אותם יחד לתיאור שלם לכיד . שם הפרק : לומדים מחכמים ( כרך 2 עמ' ( 44 נושא הפרק על שני אנשים חכמים וגם על הבדלים בשפה בין פעם להיום . בפרק שתי אגדות חז"ל על שניים מגדולי החכמים היהודים , שחיו ופעלו לפני כ-2000 שנה . האגדה על הלל הזקן , המוגשת בשני נוסחים - הנוסח המעובד לעברית של ימינו והנוסח המופיע בספר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר