עמוד:86

בליל החג , מה שלא נהוג באף חג אחר . ביום החג , נוהגים להעלות את כל המתפללים לתורה , גם נערים מתחת לגיל בר מצווה . פעילות 1 לפני קריאת הטקסט אפשר לשאול את התלמידים מה משמעות שם החג המופיע בכותרת , ומה הם יכולים ללמוד מן השם לגבי משמעות החג . אפשר לפתוח מילון ולבאר בעזרתו את משמעות המילה " עצרת . " אפשר לבקש מהתלמידים לפתוח יומן , למנות את שבעת ימי חג הסוכות ולאתר באיזה תאריך חל שמיני עצרת – שמחת תורה . אפשר לשאול את התלמידים אם ביקרו בבית הכנסת בשמחת תורה ולבקש מהם לספר מחוויותיהם : מה ראו , מה שמעו , באיזו אווירה חשו , ולאחר מכן לספר על המנהגים שהוזכרו לעיל . אפשר גם לשאול מדוע בעצם אנו שמחים בשמחת תורה ( על שזכינו לסיים את קריאת התורה כולה , שהיא מקור המסורת היהודית . ( פעילות 2 הפעילות המתוקשבת מיועדת לעבודה עצמית ומבוססת ברובה על המידע המופיע בטקסט ומעט גם על ידע קודם בנושא התורה . מומלץ כי המורה תבדוק את הפעילות לפני השיעור ובמידת הצורך – כמו למשל בעבודה עם תלמידים מתקשים - תערוך הטרמה לפעילות בנושאים שבהם נדרש ידע קודם . *** הפיוט לשמיני עצרת "מפי אל" מושר כמעט בפי כל קהילות ישראל בשמחת תורה , אך מחברו אינו ידוע . הפיוט נכתב במקורו עבור חג השבועות , אך השתרש ברבות הימים כפיוט לשמחת תורה . לפני ביצוע הפעילויות אפשר להשמיע בכיתה את הפיוט המושר ו / או להאזין לקריינות מקצועית של הפיוט . תהיה זו מעין היכרות ראשונית עם המשלב הלשוני ועם אוצר המילים המורכב . רבות ממילות הפיוט קשות להבנה , ועל כן יחידת לימוד זו מתמקדת במבנה ובמסר של הפיוט , הניתן להבנה גם מבלי לבאר כל מילה ומילה . בהתאם לרמת הכיתה תוכל המורה להפעיל שיקול דעת ולפרש את המילים הקשות בכיתה בעזרת התלמידים . אפשר להיעזר בפירושי המילים המופיעים באתר " הזמנה לפיוט" , http : // www . piyut . org . il / textual / 302 . html ואפשר לחזור ולהשמיע ( לפני סדרת הפעילויות או בסיומן ) את הלחן המוכר של הפיוט מתוך אתר " הזמנה לפיוט , " ולשיר אותו יחד בכיתה כדי " להתיידד" מקרוב עם המילים . הפיוט מושתת על המבנה המופלג ( הסופרלטיבי ) " אין כ . " מבנה זה מופיע בתפילת חנה ( שמואל א פרק ב , פסוק ב : ( " אין קדוש כה ' כי אין בלתך ואין צור כאלקינו" ( על-פי אתר הזמנה לפיוט . ( כדי לסייע לתלמידים להבין את משמעות הצירוף אפשר להדגים להם את השימוש בו במשפטים מחיי היומיום שלהם . החזרה על הצירוף מדגישה את המסר של השיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר