עמוד:172

שם הפרק : יום ירושלים ( כרך 1 עמ' ( 85 נושא הפרק בפרק קטעים מספר ושיר . קטעי הפרוזה מתארים את חייו ואת מותו של גיבור ילד , מזמינים את התלמידים לחזור בזמן אל ירושלים של מלחמת העצמאות . השיר מבטא את התקווה להרמוניה ולשלווה בעיר המורכבת . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים יכירו פרק בתולדות מדינת ישראל בכלל וירושלים בפרט . . 2 התלמידים יתוודעו לחייה של משפחה ירושלמית שחיה בעיר לפני כ- 70 שנה . . 3 התלמידים יתבוננו בדרך שבה מתאר המשורר את ירושלים ואת תקוותיו בנוגע אליה , ויעמדו על הבחירות הסמנטיות שלו . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים יפגשו טקסט המתאר בדרך סיפורית פרק מתוך תולדות חיים ( ביוגרפיה . ( . 2 התלמידים יזהו זוגות של ניגודים ומילים משדות סמנטיים שונים . הספר "אלישע" מספר את סיפור חייו ומותו של אלישע בן-דוד , שנולד בירושלים ונהרג בעיר בגיל , 12 בעת שמילא תפקיד של קשר ותצפיתן בתקופת מלחמת העצמאות . על אף גילו הצעיר התנדב אלישע לשורות ה"הגנה , " ותוך סיכון חייו רץ מעמדה לעמדה והעביר מסרים בין הלוחמים במקומות שונים בעיר . הספר מתאר את חיי המשפחה בירושלים בהיעדר האב , שעבד בים המלח , את קשריו של אלישע עם חבריו בבית הספר ועם אנשים שהכיר באזור מגוריו , שכונת כרם אברהם , את קשיי החיים בצל מלחמת העצמאות ובזמן ההפגזות והיריות לעבר השכונה , ואת פעילותו של אלישע כקשר ותצפיתן מוערך . אמו של אלישע הייתה בת משפחתה של הסופרת רעיה בלטמן , והשתיים היו קרובות מאוד זו לזו . שנים אחדות אחרי שאלישע נפל בקרב ביקשה אמו של אלישע מבלטמן שתכתוב עליו ספר לילדים , כדי שיכירו אותו , וכדי שלא יישכח . בכתיבתה את " אלישע" נעזרה בלטמן בדברים שכתבו חבריו לכיתה לזכרו ובמה שסיפר לה חברו הטוב יואל . אלישע קבור בבית הקברות הצבאי בהר הרצל . קישור לדף על אלישע באתר נזכור את כולם של משרד הביטחון : http : // www . izkor . gov . il / HalalKorot . aspx ? id = 46414 פעילות 1

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר