עמוד:84

פעילות 8 כדאי להיעזר בשיחה הזו כדי לקשור את דברי הרמב"ם לחיי היומיום של הילדים . ילדים מקבלים ( מיוזמתם או מתוך ששוכנעו או אולצו לכך ) החלטות הקשורות ב"שיפור דרכיהם : " להתחיל להכין שיעורים , להפסיק להציק לאחותי , להתאמן יותר בפסנתר ועוד ועוד . לעתים הסובבים מתייחסים להחלטות הללו כאל מובנות מאליהן , והילדים לא זוכים להערכה . זו הזדמנות להעלות דוגמאות של שינויים שהם מקור לגאווה . זו גם הזדמנות להשמיע דעה הפוכה – תרעומת על כך על כך שמי שהיה " לא בסדר" זוכה בדברי שבח והלל ותופס את חזית הבמה . אפשר להביא לדיון דוגמאות מחיי הפוליטיקה – של אישי ציבור שסרחו ו"חזרו למוטב . " האם יש לשבח ולהלל אותם על כך ? פעילות 10 השאלה הזו מזמינה את התלמידים לקריאה של ניואנסים : שימוש בביטויים כמו " אסור" ו"חטא גמור" אינם ביטויים עדינים ומשדלים אלא תקיפים ונחרצים . פעילות 11 הרמב"ם אומר : " כדי לביישו . " אבל אפשר לנהוג כך במי שחוזר למוטב גם משום שכועסים עליו , שלא סולחים לו , שדואגים לו , שחוששים שיחזור לדרכו הקודמת וכדומה . פעילות 12 התיהלוך של השיחה הדבורה נועד להעלות למודעות מה קורה לי בזמן שאני משתתף בכיתה ומה קורה לאנשים המאזינים לי . כדאי לשקול קריאה משותפת , בקול , של ההנחיות . השיחה בכיתה והתיהלוך המכוון שמופיע בספר מציעים הזדמנות לעבודה על כישורי שיחה שכוללים את היכולת לנסח כוונות ולהבינן " ) התמקדו בנושא השיחה , ( " שליטה במנגנון חילופי התורות , והתייחסות אל משתתפים נוספים בשיחה " ) הקשבה ושמירה על תור דיבור ( " זיהוי זירת השיח והמשתתפים והתחשבות בהם " ) חשבו איך תציגו את הסיפור או הדוגמה בכמה משפטים כדי לא לעייף את קהל המאזינים וכדי לאפשר לחברים נוספים להשתתף בשיחה ( " ( בלום-קולקה וחמו , . ( 2010 הפעילות אף מדגישה ערכים הנוגעים לשיח אודות אחרים " ) מומלץ לא להזכיר שמות או פרטים מזהים של אנשים ... וגו , ( ' הרלוונטי עוד יותר בעידן שבו הרשתות החברתיות הן סביבות כתיבה שהתלמידים נוכחים בהן . מן הראוי שנושא ההקשבה יקבל מקום בדיון אודות הפעילות : מה תורמת הקשבה פעילה לאיכות השיחה , לעניין , למעורבות , וליחסים הבינאישיים ; איך משתפרת ומשתכללת תגובה אם היא נשענת על האזנה ואיך מעמיקה ההבנה וגדל העניין כשהשיחה מתקיימת בין שותפים שמאזינים זה לזה וממשיכים את דברי קודמיהם . מומלץ כמובן לחזור אל הדגשים האלו בשיחות אחרות המתקיימות במסגרת שיעורי השפה ומחוצה להם . הצעה לפעילות למתעניינים : אפשר להציע לילדים לבדוק איזה משני המשפטים האחרונים בקטע ( על משנה תורה לרמב"ם ) הוא ציטוט מדברי חכמים ואיזה משפט הוא ההסבר של הרמב"ם . כדאי להציע להם להגיע

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר