עמוד:170

הפרק מאפשר למורים שירצו בכך להרחיב בפעילויות של ביטוי יצירתי חווייתי . חשוב להתאים את הפעילויות לכיתה בכלל ולתלמידים כפרטים , שכן לא לכולם מתאימה פעילות יצירה , ואין להפחית מערך התגובה הרגשית וגם השכלתנית לתוכן הפרק . בסיום הפרק כסיכום אפשר לדון באמצעים שונים לתיאור אווירה . פעילות 1 ב בכל ציור שלטת קבוצה אחרת של צבעים : גוונים של חום וצהוב בציור של יהודית ילין , וגוונים של כחול , כתום ואדום בציור של ציונה תג'ר . ההתבוננות בשני הציורים השונים כל כך היא הזדמנות להשתמש במושג " גוונים . " אחת המשמעויות של גון היא " בן-צבע , " ובאמצעות המילה אפשר לעמוד על ההבדלים הדקים בין צבעים מאותה משפחה בציורים . אפשר גם להשתמש ב"בהיר , " " כהה ו" , " חיוור . " את הנלמד כאן אפשר ליישם במשימה האחרונה של הפרק . *** הרקע לשיר "אורחה במדבר : " בשנות ה-20 -30וה של המאה הקודמת היה אפשר לראות גמלים במקומות רבים בארץ ישראל , ולאו דווקא באזורים המדבריים . באותם ימים שימשו הגמלים אמצעי חשוב להובלת משאות : שקי חול לבניין , ארגזי פרי הדר וסחורות אחרות . שיירות של גמלים , שפעמוניהם מצלצלים , היו מראה שכיח ביפו וברחובות תל אביב הצעירה , שהלכה ונבנתה באותה עת . נוכחותם של הגמלים השאירה חותם גם בזמר העברי , בספרות , באמנות הפלסטית ואפילו בקולנוע . ביצירות אמנות הופיעו גמלים הולכים בשיירה , צועדים לאט בזה אחר זה , צוואריהם נטויים קדימה . שירי זמר לא מעטים נכתבו על הגמלים ; בלחנים רבים אפשר לזהות את הנטייה לנעימות הנוגות המזרחיות ואת המקצב המונוטוני של פסיעות הגמלים . בין השורות הופיעו מילים וביטויים שניסו לחקות את צלילי הפעמונים . פעילות 4 הפעילות נועדה לאפשר לתלמידים לייצג את אווירת השיר בדרכים יצירתיות שלהם . חשוב להאיר את עיני התלמידים ולהזכיר ש"נוף עצוב" המופיע בשיר אינו נתון טבע אלא פרשנות של הכותב . כדאי להציע לתלמידים לקרוא את השיר , לדמיין את הנוף ולנסות לבטא במילים את התחושה האישית שלהם ; ייתכן שהנוף המדברי יוצר אצלם תחושה של פתיחות ושל חופש , של מרחב , או של סקרנות ושאיפה להרפתקאות . פעילות 5 מטרת הפעילות לאפשר לילדים לחוש במקצב של פסיעות הגמלים – מונוטוני וחסר גיוון , כמו הנוף המדברי שהם צועדים בו . בכל שתי הברות ההדגשה היא על ההברה השנייה : י-מין ו-שמאל / רק חול ו-חול . ***

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר