עמוד:82

הערות כלליות התלמידים יזומנו לחשיבה מסדר גבוה , בין השאר באמצעות ייחוס רעיונות מופשטים למציאות יומיומית ודיון ביקורתי באמירה פילוסופית " ) מקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים . "( הערות והצעות להוראת הפרק הטקסט של הרמב"ם הוא הטקסט המרכזי של הפרק והוא אינו קל – לא לשונית , לא סגנונית ולא קוגניטיבית . חשוב ללוות את התלמידים באופן צמוד יותר מהרגיל , ולוודא הבנה באופן תכוף יותר . פעילות 1 הרמב"ם עוסק במושגים כמו " בעלי תשובה , " "צדיקים" ו"חשבון נפש , " שעשויים להיתפס עבור רוב התלמידים כמושגים מנותקים מעולמם . תפקידה של השיחה בכיתה הוא להקדים ולמקם את הפרק כולו בהקשר אישי , המוכר לכל אחד . במובן זה היא מתפקדת כמעטפת רעיונית ורגשית לפרק : במהלך העבודה על הפרק אפשר לחזור לדברים שנאמרו בשיחה הזו , ולהיעזר בהם כדי להפוך את הרמב"ם לנגיש יותר . כדאי שהמורה , בעזרת דוגמה או שתיים מחייה בהווה או מזיכרונות ילדותה , תכוון את הילדים לשתף את חבריהם במחשבות על משמעותם של " תשובה" ו"חשבון נפש" בעולם שלהם ובמציאות חייהם ( על מה אני מתחרט ? ממה אני חושש ? מה אני חושבת שכדאי לשנות ? וכיו . ( "ב פעילות 2 מומלץ לקרוא בקול את קטע המידע , ובמיוחד את דברי הרמב"ם במשנה תורה . אפשר לעצור אחרי כל שורה של הרמב"ם ו"לתרגם" את הדברים יחד עם התלמידים לשפה מובנת יותר . אפשר לפרק את הטקסט לקטעים , למשפטים ואפילו למלים לפי רמת הכיתה והצורך לתמוך במתקשים . הנה דוגמה " לתרגום" של הטקסט :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר