עמוד:81

הטקסט " סימני ראש השנה" עוסק במנהג יהודי עתיק שנזכר כבר בתלמוד - לאכול בסעודת ליל ראש השנה מאכלים המסמלים ברכות לשנה החדשה : " אמר אביי השתא דאמרת סימנא מילתא היא , יהא רגיל איניש למיכל ריש שתא קרא ורוביא כרתי סילקא ותמרי . " ( כריתות ו עא (; תרגום : " אמר אביי : עכשיו שאמרת שלסימן יש חשיבות ( מילולית : " סימן - דבר הוא ( " יהא רגיל אדם לאכול בראש השנה קרא ( דלעת , ( לוביה ( שעועית , ( כרתח ( כרישה , ( סילקא ( תרד ) ותמר . " המאכלים נקראים " סימנים" בשל המשמעות הסמלית הנקשרת אליהם , ויש המכנים אותם גם " ברכות" או " יהי רצון" בשל הבקשות הנאמרות עמם . יש הנוהגים רק לומר את הברכות , אך לא לאכול את המאכלים בפועל . פעילות 1 סביר להניח כי מרבית הילדים יכירו לפחות את המנהג של אכילת תפוח בדבש . עם זאת כדאי למנוע מבוכה מאותם תלמידים שאינם נוהגים כך בביתם , ולהקדים ולומר כי מאחר שמדובר במנהג בלבד ייתכן שיש משפחות שאינן נוהגות על-פי מנהג זה . בפעילות הדיגיטלית חוזרים התלמידים על הברכות , ממיינים אותן לקטגוריות שונות ומחברים ברכות חדשות למאכלים אחרים ברוח הברכות שהכירו . שם הפרק : לפתוח דף חדש ( כרך 1 עמ' ( 26 נושא הפרק חשיפה והעמקה בנושא של חזרה למוטב – מהערכים המרכזיים של יום כיפור – מההיבטים הפסיכולוגיים-חברתיים של יחס ה"חוטא" לעצמו ויחס החברה אליו . זאת , תוך כדי קריאה צמודה , מותאמת לילד ומתווכת של טקסט של הרמב"ם ב"משנה תורה . " מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 היכרות עם התייחסותו של הרמב"ם לנושא החזרה בתשובה ; הבחנותיו בנוגע ליחסים בין בני האדם בהקשר של יום הכיפורים ובנוגע לעמדת היהדות על מקומם בחברה של החוזרים בתשובה . יעדי החינוך הלשוני . 1 התלמידים ייפגשו עם טקסט מורכב לשונית וסגנונית מהמקורות היהודים . . 2 התלמידים יתרגלו השתתפות בשיח דבור מובנה , תוך שימוש בתכנון מראש ובאסטרטגיות שונות להשתתפות תקינה וקונסטרוקטיבית בשיחה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר