עמוד:80

רחמיהם " ? לעג השטן . הצדיק חיפש ומצא בין באי בית הכנסת שוליית נפח עני , שמצוקתו של ילד קטן נגעה ללבו והוא נהג בו בחמלה ובנדיבות . בזכות סיפורו של הנער הפשוט הושתק השטן המקטרג ותפילת הקהל התקבלה . הסיפור מזכיר סיפור יהודי מוכר אחר , " הצדיק הכפרי" מאת שלום אש ; גם במרכז הסיפור ההוא עומד נער צעיר , שלא ידע לקרוא ולהתפלל , והוציא בהתרגשותו הרבה משרוקית מכיסו בראש השנה ושרק שריקה חדה , שניקבה את השמיים ואפשרה ליתר התפילות להגיע ליעדן . כדאי לקרוא עם הילדים את הטקסט הקצר שלפני הסיפור – כדי למקם את העלילה בהקשר היהודי-מסורתי . בנוסף , כדאי להקדים ולספר על דמויות הנערים המופיעים בסיפור : שוליית הנפח ושוליית החייט . העלילה מתארת את הווי העיירה היהודית באירופה של לפני מאה שנה ; שני הנערים סיימו אעת לימודיהם ב'חדר , ' רכשו השכלה בסיסית ונשלחו להיות שוליות של בעלי מלאכה . הרקע הסטריאוטיפי מסמן את הנערים כאנשים פשוטים , תמימים וחסרי השכלה , ודווקא הם מהווים מופת של התנהגות מוסרית לכלל הציבור . פעילות 4 על פי הטקסט , הצדיק " מבקש ומחפש ביניהם אחד , שבמעשיו יהיה מליץ יושר " ... לכן ניתן לחשוב שהצדיק חיפש דווקא את קולו של האדם הפשוט , התמים , הצעיר , שייצג שוליית הנפח . פעילות 6 הצדיק מעודד את שוליית הנפח במילים " שמעתי וידעתי , בני , את אשר עשית " ... כדי לאותת לנער שאינו בגדר נאשם , אלא להיפך ; הצדיק מבקש מהנער לספר את סיפורו בקול " כדי שישמעו למטה ולמעלה . " הצירוף " למעלה ולמטה" מכוון לשני מקומות , שבית הכנסת מפגיש ביניהם : העולם הארצי , שבני האדם חיים בו , והעולם של מעלה , שבו לפי המסורת היהודית נמצא האל הגוזר את דינם של ישראל בימים הנוראים . הצדיק סבר שסיפורו של שוליית הנפח – חשוב שיישמע . חשוב שישמעו אותו " למעלה , " בשמיים , האלוהים והשטן , וחשוב יותר שישמעו את הסיפור " למטה , " בבית הכנסת , כדי שבאי המקום המרבים בראש השנה בתפילות לרחמים יבינו שמה שחשוב הוא החמלה והנדיבות בחיי היומיום . *** הסיפור "אלף-בית פותח שערי שמיים" מציג שתי דמויות מנוגדות : רב גדול , אבי החסידות שהפך לסמל , ומולו נער צעיר , רועה בור ועם הארץ שאינו יודע צורת אות , ואף על פי כן הצליח לפתוח שערי שמיים ובזכותו התקבלה תפילת הקהל כולו . גם סיפור זה בנוי בתבנית הסיפורית שאפיינה את קודמו ; הפשטות והתום הרגש והכוונה הם בעלי ערך לא פחות מן הלמדנות ומן התפילה הסדורה . גם הצדיק בסיפור הקדום בפרק וגם הבעל שם טוב , המייצגים את הממסד היהודי , הבינו את ערכם ואת חשיבותם של המעשה המוסרי ושל הבחירה הספונטנית של הצעירים בשני הסיפורים ונתנו להם מקום של כבוד . הפעילויות מפנות את התלמידים להבנת הסיפור " אלף בית פותח שערי שמיים" על בסיס ההיכרות עם " בזכות צנצנת דבש , " ואחר כך להשוואה בין השניים ולהצבעה על התבנית המשותפת לשניהם – תוכנית וערכית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר