עמוד:77

מוצע להמשיך לעבוד עבודה פרטנית , אולם אפשר גם לנהל את הלמידה משלב זה בזוגות או בקבוצות כשכל אחד מבני הזוג , או הקבוצות השונות עוסקים כל אחד בכתבה אחרת , ומשתפים מידע . מכיוון שהכתבה על עדי , לעיל , כוללת את המכתב המפורט ביותר בנושא והמדגים אותו בצורה הטובה ביותר , בחרנו שלא לתת אותה כאופציה לשיתוף מידע , אלא שכל הילדים יקראו אותה . הכתבה על אביהו פעילות 2 כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לעובדה שאביהו לא כתב מכתב , אלא מילא טופס פנייה רשמי של העירייה , ולהעיר על כך , שאף זו דרך לפנות לגופים ציבוריים . פעילות 4 הטקסט על אביהו אינו כתוב על פי הסדר הכרונולוגי של האירועים , וייתכן שיהיו תלמידים שיתקשו בהבנת הרצף . לתלמידים אלה כדאי להציע תרשים זרימה שבו יוכלו לארגן את האירועים זה תחת זה , כשהאירוע הראשון – " אביהו כתב מכתב לראש העיר" – ייכתב בתא העליון בתרשים . הכתבה על שרלוט פעילות 4 כדאי לברר את השאלה הזו גם בכיתה , ולהצביע על הפתיח והסיום המייצגים תמיכה מובהקת בעמדתה של שרלוט " ) אי-שוויון , " " חוסר צדק , " " גרם להם ללכת לפינה ולהתבייש , " " על מי הם [ אנשי לגו ] עובדים , " וכמובן גם משפט הסיום . ( אפשר גם לשוחח על ההבדל בין אמירה כמו " על מי הם עובדים " לאמירות האחרות , בכל הנוגע למעורבות של הכתב ולרמת הביקורתיות שלו . פעילות 6 כל אחת מהכתבות מביאה דגם אחר של פנייה לגוף ציבורי : עדי מנסחת מכתב רשמי מלא , אביהו משתמש בטופס פנייה של העירייה , שרלוט כותבת מהלב , ללא סממנים סגנוניים מיוחדים . אולם למרות שסגנון הפנייה שונה , עדיין לכל המכתבים יש כמה היבטים משותפים : נושא הפנייה שלהם ברור , ובכולם מוצגות מטרה , הצעה או קובלנה , הנמקה ובקשה לפעולה של הנמען . כל ההיבטים הללו חיוניים למכתב המיועד לגוף ציבורי . הצעה להרחבה : אפשר להשתמש בפעילות הזו כדי ללמד אסטרטגיות של ארגון מידע בטבלה . אפשר ללמד כיצד יוצרים טבלה , באילו תבחינים בוחרים , איך ולאן מכניסים את המידע , ואיך קוראים את המידע כשהוא בטבלה . פעילות 7 השאלה על הטעם ביוזמה לחולל שינוי – גם אם היא לא מביאה לשינוי , היא שאלה ביקורתית מסדר חשיבה גבוה , ומזמנת שיח דבור הכולל דוגמאות ונימוקים . בעולמם של ילדים , שלעתים קרובות יש להם רעיונות שאותם הם מנסים להוציא לפועל , אבל אין להם הרבה יכולת מימוש והשפעה , זו שאלה חשובה במיוחד . להלן כמה רעיונות לפיתוח הדיון :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר