עמוד:112

טקסט מידע על ההיסטוריה של השוקולד פעילות 2 הכותרת הראשונה היא סיסמה שאין לה קשר לטקסט , הכותרת השלישית מתמקדת רק בקקאו . הכותרת האמצעית מתייחסת הן לקקאו והן לשוקולד . למתקשים אפשר להציע לבחון את הכותרות לפי השאלה אם הטקסט מדבר על קקאו , על שוקולד או על שניהם . פעילות 3 לשאלה יכולות להיות תשובות מגוונות : עשירי ספרד רצו להרגיש שיש להם משהו מיוחד , שאין לעניים ; הם חששו שאם הקקאו יהפוך משקה להמונים , לא יישאר די בשבילם ; סוד שמסתירים מאחרים מאפשר לבעליו לחוש בעמדת כוח וכדומה . השאלה מעודדת לחשיבה ביקורתית הן מבחינת התוכן ( למה עשירים מונעים מעניים קקאו ) והן מבחינה אוריינית : מה עושים כשנתקלים במשפט שמעלה רעיון או עובדה , אבל אינו מרחיב , מפתח או מסביר אותם . כדאי להצביע על הפן האורייני ולא רק הפן התוכני , ולהראות איזו אסטרטגיה נקטנו כאן : ראשית עצרנו וזיהינו את המשפט ככזה , אחר כך ניסינו להעניק לו פשר , הסבר , והקשר בעצמנו . אם נרצה או נצטרך , נוכל לפנות למקורות מידע אחרים , חיצוניים . *** עוד מידע על שוקולד פעילות 1 השאלה הזו מפגישה את התלמידים עם תת-סוגה נוספת : רשימה של פרטי מידע . מטרות הפעילות המוצעת הן : להראות איך פרטי מידע יכולים להפוך לרלוונטיים ולבעלי משמעות אישית ; לעודד את התלמידים להשתמש בידע שהם רוכשים ממקורות מידע שונים ; לתרגל כתיבה אישית המשלבת מידע . מהתלמידים שיתקשו במילוי המשימה אפשר לבקש לבחור את הפריט שהכי הפתיע אותם ברשימה ולכתוב מדוע הוא הפתיע אותם ומה חשבו לפני כן . אפשר גם להציע את האופציה הנוספת הזו לכל הכיתה , ולהציע לתלמידים לבחור . אינפוגרפיקה ( אינפו-מידע , גרפיקה-רישום , ציור , ייצוג ויזואלי ) היא דרך לייצג ולהמחיש מידע באמצעים חזותיים מגוונים כמו ציורים , תרשימים , תרשימי זרימה , דיאגרמות וכדומה . לעתים נלווים לאינפוגרפיקה טקסטים , אך לא תמיד . חשוב להדגיש , שהכוונה אינה לטקסט מילולי שנלווה לו איור או דיאגרמה ; אינפוגרפיקה היא טקסט חזותי , שהבנתו והיכולת להפיק ממנו מידע מחייבות פיתוח רגישות ויזואלית ואוריינות חזותית . בשנים האחרונות נעשה שימוש גובר באינפוגרפיקות , וסביר להניח שהתלמידים ייחשפו ליותר ויותר מהן . האינפוגרפיקה על השוקולד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר