עמוד:163

זכות תלויה ברצון הטוב של מי שמעניק אותה ? ומה זה " מגיע – ? " האם " זכותי" לקבל כל יום מתנה ? פעילות 2 הצהרת זכויות הילד בישראל נוסחה על ידי המועצה לשלום הילד , וכדאי לומר שזהו גוף העוסק בהעלאת מודעות לזכויותיהם ולשלומם של ילדים , ופועל כנגד קיפוח , דיכוי ומעשי עוולה מסוגים שונים המופנים כלפי ילדים . אפשר להקרין על המסך הכיתתי את דף הבית של האתר של המועצה . / http : // www . children . org . il יש בו גם פינה המיועדת לילדים . כדאי גם לציין שהעצרת הכללית של האו"ם אימצה ב-1989 אמנה בדבר זכויות הילד , המגדירה את התנאים האלמנטריים החיוניים לשמירת שלומם הגופני והנפשי של ילדים ולשם התפתחותם העתידית . המדינות החתומות על האמנה מתחייבות לפעול כמיטב יכולתן כדי למלא אחר הנאמר בה . הצהרת זכויות הילד בישראל מושפעת מאמנה זו . פעילות 3 א . השאלה הזו מזמינה לחשיבה ביקורתית : מה שנדמה כמובן מאליו ( ברור שחשוב וטוב שיש הצהרה כזו ) – צריך להיות מוסבר ומנומק ; ומתוך כך גם מתבהרת החשיבות של הצהרה כזו , שכן ילדים נתונים בדרך כלל למרות החזקים , ולעתים קרובות אין הם יכולים להתנגד לעוול . ב . שאלה זו היא פיתוח של השאלה הראשונה ומהווה פיגום נוסף בדיון , כשהיא מעודדת את התלמידים לתמוך בדעתם באמצעות שימוש בדוגמאות . אם יש צורך להרחיק מעט את העדות מהכיתה ומחיי התלמידים - אפשר להביא דוגמאות : על עבודת ילדים בזמן המהפכה התעשייתית וגם בימינו ; על אידיאולוגיות חינוכיות נוקשות של ענישה וריסון שלפיהן , למשל , לילד אסור לדבר אלא אם כן פנו אליו ; על תרבויות שבהן הילד נחשב לרכוש האב ולכן יכול היה לעשות בו כרצונו , כולל להרוג אותו , ועוד . פעילויות 4-5 ניהול למידה : כדאי להנחות את התלמידים , במהלך העבודה על פעילות , 4 שפעילות 5 יכולה גם לתמוך בתהליך קבלת ההחלטות שלהם ולא רק להוות רפלקסיה . למתקשים אפשר להציע לקרוא את פעילות 5 בד בבד עם פעילות , 4 ולהתייחס לאפשרויות המוצעות בפעילות 5 כסדרה של אסטרטגיות שיכולות לעזור להם בפעילות . 4 כדאי לברר עם התלמידים אם השתמשו באסטרטגיות אחרות או נוספות . פעילות 4 מבקשת הן לקרב את הנושא אל התלמידים ואל עולמם , והן לעודד חשיבה מסדר גבוה : כדי לבחור בסעיפים מסוימים על התלמידים להבהיר לעצמם במה בעצם עוסק כל סעיף , ולהבין את היחסים בין המושגים השונים . למשל : האם " לגדול בביטחון , בשלום ובבריאות" מקביל ל"שידאגו לי לאוכל , בגדים בית והגנה ? " או האם הסעיף הראשון רחב יותר ? כללי יותר ? נוגע בעניינים אחרים ? פעילות , 5 כאמור , מזמינה את התלמידים לרפלקסיה על תהליך החשיבה שלהם ועל האסטרטגיות שבהן עבדו – ויכולה גם לשמש כפיגום לעבודה . כדאי לשים לב שהאסטרטגיות המוצעות משקפות לא רק תהליך חשיבה מסדר גבוה ( אפשרויות ב , ד ) אלא גם בחירות מבוססות רגש או עניין אישי ( אפשרות א ) וגם בחירות הנובעות מאי הבנה או חוסר סבלנות ( אפשרויות ג , ה . ( תלמידים נוקטים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר