עמוד:75

הערות והצעות להוראת הפרק הפרק נע מדיון בנושא עקרוני , דרך בחינה של דוגמאות , עד ליישום אישי : הוא נפתח בשיחה על יכולתם של ילדים להשפיע על סביבתם , ממשיך לשלוש דוגמאות על ילדים שכתבו למקבלי החלטות במטרה לחולל שינוי ( חלקם אף הצליחו ) ומסתיים בכתיבת מכתב על ידי התלמידים . מכיוון שנושא הפרק קרוב במיוחד לעולמם של ילדים , מומלץ להקדיש זמן רב ככל האפשר לביטוי דעות ועמדות אישיות שלהם . כך תיחווה כתיבת המכתב הרשמי שבסוף הפרק לא רק כפעילות " לימודית , " אלא כפעילות הנובעת מחיי התלמידים ומבטאת חוויה של יכולת ומעורבות בסביבתם . רוב פעילות הלמידה בפרק מתבצעת באופן עצמאי , עם תמיכה של שיחות בכיתה . כתיבת המכתב נתמכת ומלווה בשיח עמיתים הן לפני הכתיבה והן אחריה . לאורך כל הפעילות משולבת רפלקציה על . 1 - היבטים תימטיים ( למשל עמדת התלמידים לגבי הפעולות שנקטו הילדים בדוגמאות , או כיצד יש למדוד הצלחה של יוזמה כזו . 2 (; היבטים אורייניים ( למשל איתור של עמדת הכותב , עקרונות של כתיבת מכתב רשמי , הבעת דעה ועוד . ( פעילות 1 עמדות המשתתפים בשיחה כזו מעידות גם על דימוים העצמי , על האמונה ביכולתם ועל תחושת המסוגלות שלהם . ילדים רבים מרגישים - " אנחנו לא יכולים להשפיע או לשנות , " ... " המבוגרים מחליטים על הכול , " .. " אף אחד לא מקשיב לרצונות שלנו " .. וכדומה . כדאי לתת לכך מקום ולחשוב ביחד אילו אפשרויות לחולל שינוי , ולו הקטן ביותר , בכל זאת פתוחות בפניהם . *** הכתבה על עדי ועל המכתב ששלחה לגורמים האחראים עוסקת בנושא " נפיץ " במציאות הישראלית ודיון בו עשוי להפוך להתכתשות מילולית או להשתקה . כדי ליצור גבולות מכבדים לדיון ומרחב בטוח להבעת דעות אפשר גם להפנות תשומת לב לאופן שבו בחרה עדי להגיב : היא מתארת סיטואציה מסוימת , מעלה נימוקים מדוע היא בעייתית , ופונה לאחראים שימציאו פתרון . פעילות 4 א . עמדה עמדה ויוזמה : כדאי להבחין בין דעה על העמדה של עדי ( האם גם לדעתי חוברת העירייה בעייתית ?( לבין דעה על היוזמה שלה ( האם לדעתי היה מקום לכתוב מכתב לעירייה , האם גם אני הייתי כותב מכתב כזה . ?( חשוב לשקף לתלמידים על מה הם מדברים כשהם מדברים על העמדה או על היוזמה , ולהראות שאפשר , למשל , להתנגד לעמדה אבל לברך על היוזמה , או להיפך . כדאי לבקש מהתלמידים למצוא במכתב את המשפט שבו עדי מביעה במדויק את המטרה שלה : " אשמח אם תשנו זאת בפרסומים הבאים . " אפשר לפתח את השיחה ולשאול : האם מהתגובה של ראש העיר ברור שעדי השיגה את מטרתה ? ואולי הוא רק הבטיח ולא קיים ? איך אפשר לבדוק כיצד הסתיים העניין ? ואולי יש תלמידים שירצו לחקור ולבדוק איך נראו העלונים של נווה דקלים בעקבות המכתב הזה ? אפשר גם לשאול : האם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר