עמוד:43

למידה בפורומים משתנים בצירוף 'פורומים משתנים' אנו מתכוונים לארגון התלמידים במסגרות העבודה השונות המזומנות להם בספר : עבודה במליאת הכיתה , עבודה בקבוצות , פעילות בזוגות ועבודה יחידנית . עם זאת , המורים מוזמנים כמובן לשנות את הפורום המוצע לפעילות מסוימת בהתאם לשיקול דעתם . מסגרות הלמידה המוצעות עבור הפעילויות השונות בספר נבחרו לאחר מחשבה ומתוך אמונה כי מסגרת הלמידה המוצעת לכל אחת מהפעילויות היא המסגרת המיטבית עבורה . בפעילויות שונות המוצגות במד"ל המפורט לפרקים משובצים הסברים המתייחסים לרציונל הטמון בהתאמת פורום למידה מסוים לפעילות נתונה . שיחה מקדימה במליאה על טקסט - כמו מעשייה , סיפור עם , סיפור בעל רקע היסטורי וכן טקסט הנוגע בנושא אתנוגרפי ועל עולם התוכן התרבותי שהטקסט נטוע בו היא בעלת ערך במקרים רבים . השיחה המקדימה היא מעין תשתית ( גם תוכנית , גם פואטית וגם לשונית ) שעליה יוכלו הילדים למקם את ההקשרים ואת הפרשנות שלהם לטקסט . לשיחות במליאה מטרות ויתרונות נוספים וביניהם שיתוף בידע המביא לידי הרחבת הידע וההבנה של התלמידים בנושאים הנוגעים לתחום הנלמד בשיעור ( הן בהקשר לתחום הנושאי והן בהקשר לתחום האורייני . ( במאמרה של פלד-אלחנן " בדרך לאוריינות מדעית " היא עוסקת בחשיבותו של הדיון בכיתה . לדבריה , הדיון בכיתה מוביל לשכלול היכולת ליצור טקסטים מורחבים מבחינה לוגית , לכידים ובעלי קישוריות . פלד-אלחנן אומנם מדברת על טקסטים שנכתבו על ידי תלמידים בשיעורי מדעים , אך גם כל טקסט מידע שהם פוגשים מוביל לשכלול יכולת זו . על אחת כמה וכמה כאשר הם מתבקשים למזג מידע ממקורות שונים כפי שמוגדר בתכנית ההוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני . לפיכך , הדיון בפורום הכיתתי העוסק בתוכן הטקסט ( או הטקסטים , ( בהמללתו ובקשר בין השניים , עוזר הן בהבנתם של דברים הנמצאים במישור הסמוי והן בניסוח של טקסט שיש בין משפטיו וחלקיו קשר קוהרנטי ; קשר כזה מושג בעזרת אמצעים לשוניים שונים היוצרים את הלכידות בין המשפטים ( למשל קשרים לוגיים ואמצעי רפרור שונים . ( 94 פלד-אלחנן , נ' ) תשע . ) 2102 – "ב בדרך לאוריינות מדעית . בתוך : ע' השכל-שחם , ר' בורשטיין , ע' עמיר וה' אתקין ) עורכות . ) מזמרת הלשון – עיון ומחקר בחינוך הלשוני ) עמודים . ) 243-212 ירושלים . הוצאה לאור : משרד החינוך . 95 משרד החינוך ) תשע-ב"תשע . ) "ג הפקת משמעות מטקסטים מעולם השיח העיוני . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות . ) 20-22 ( ג-ד ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa תיאור של מרכיבי התמונה : קו , צבע , צורה , סוג ) צילום / ציור / קולאז' וכו ) ' ההשפעה על הצופים : אילו תחושות היא משרה בצופה ? איך מרכיבי התמונה משפיעים על התחושה הזאת ? ) בחירת הצבעים משפיעה על תחושת חום / קור , אורך קווי המכחול יוצר אווירה שמחה וקופצנית או קודרת וכדומה (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר