עמוד:42

קריאה היסטורית-אנתרופולוגית : מה אפשר ללמוד מן התמונה על החיים , תרבות , כלכלה , אידיאולוגיה של התקופה קריאה ביקורתית : האם אפשר היה להעביר את המסר בדרכים אחרות ? כפי שאפשר לראות , קריאת טקסט חזותי איננה שונה עקרונית מקריאת טקסט מילולי . העבודה עם אמנות מעודדת רכישה של מיומנויות קריאת טקסט , בדרך חווייתית ונגישה . אמצעי הלמידה : התבוננות – התלמידים מתבקשים להתעכב ולהביט . להעמיק בפרטים ובמכלול . מה בולט לעין ? מה נסתר ומתחבא ? מה מפתיע או מזעזע ? איך אנו מתבוננים ומה אנו מחמיצים לפעמים . הכרה של מושגי יסוד באמנות ואמצעי מדיה שונים ( ציור , פיסול , קריקטורה , כרזה , צילום , קולאז , ' וידיאו וכו . ( ' שימוש במושגים חדשים ואוצר מילים מעולם השיח של האמנות החזותית לתיאור , התרשמות והסבר . מפגש עם תולדות האמנות – הכרת אמנים , חייהם , סגנון יצירתם ומקורות ההשראה שלהם . דיון וניתוח של עבודות אמנות – זיהוי ההקשר של העבודה והמשמעות שטמונה בה , השוואה , פרשנות וביקורת , בניית טיעון והנמקה . הבעת דעה , תחושות ורגשות – מה העבודה " עושה" לי , מהן ההעדפות שלי , באילו אמצעים העבודה " פועלת" עלי , פיתוח של הרגישות האסתטית והמודעות להשפעה של מדיה חזותית . שימוש בכישורי הבעה בעל פה ובכתב , ביטוי של חוויה " כדי לשתף ולעניין אחרים , באופן שניתן לעקוב אחר השתלשלות העניינים ותוך הדגשת נקודת המבט האישית" ( על-פי הישג נדרש ( 1 התייחסות לטקסט – כיצד התמונה מתחברת לטקסט , מה היא תורמת לו , איך ניתן להמיר טקסט מילולי לחזותי ולהיפך , ואילו תכונות ייחודיות יש לכל אמצעי ביטוי . כמה שאלות להעמקת ההתבוננות ביצירות האמנות שבספר ובקשרים בינן לבין הטקסטים . לגבי כל יצירה כדאי לדון רק בחלק מהן : תוכן התמונה : מה מתואר ומה מסופר בה ? איזו אווירה מתוארת בתמונה ? הקשר בין התמונה לטקסט : האם התמונה רק ממחישה את הנאמר בטקסט ? האם היא מוסיפה רבדים נוספים ? ואולי הצפייה בתמונה מאירה את הטקסט באור חדש ? מה אתם חושבים על התמונה ? האם אתם אוהבים אותה ? האם היא מרגשת אתכם ? מסקרנת אתכם ? מושכת אתכם להסתכל בה עוד ועוד ? הסבירו . 93 ( שליטא , ר " ( 2000 ) . 'מסע אל העבר – "היסטוריה חזותית . בתוך : ק' טביביאן . מסע אל העבר – מדריך למורה – המאה העשרים / בזכות החירות . תל-אביב : מט , 57 – 70 . "ח

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר