עמוד:38

תצורות שונות של טקסט המסגרת המושגית עבור אוריינות הקריאה שהוכנה לצורך מבחן פיזה 2015 כוללת הגדרה של ארבע תצורות טקסטים שהקוראים נפגשים אתן . תצורות אלה צריכות להיות חלק מאוסף המיומנויות של הקוראים : טקסטים רציפים , טקסטים לא-רציפים , טקסטים מעורבים וטקסטים מרובים . להלן הגדרותיהן של תצורות אלה על-פי אותה מסגרת מושגית : . 1 טקסטים רציפים הם טקסטים הנבנים ממשפטים המצטרפים לפסקות . הפסקות יכולות להיות משולבות במבנים גדולים יותר כמו פרקים . טקסטים אלה מאורגנים על-פי מאפיינים חזותיים ( כמו הפרדה לפסקות , שימוש בגופנים בגודל שונה וכדומה ) ועל-פי סמני שיח ( כמו סמני רצף [ לדוגמה " ראשית [ " וקשרי סיבה למיניהם . ( רמזי עיצוב ושיח אלה הם הבסיס לקריאה יעילה . . 2 טקסטים לא-רציפים מאורגנים בצורה של רשימות ומצריכים גישה שונה של קריאה . דוגמאות לטקסטים לא-רציפים : רשימה , טבלה , תרשים . . 3 טקסטים מעורבים הם טקסטים הבנויים גם מחלקים רציפים וגם מחלקים לא-רציפים , המקיימים ביניהם קשר קוהרנטי . 80 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשס . ) "ג תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . 81 ראו שם . 82 משרד החינוך ) תשע-ב"תשע . ) "ג קידום תהליכי כתיבה . בתוך : תכנית הוראה להטמעת יעדי החינוך הלשוני בכיתות - ה' ו' ) עמודים . ) 36-44 ירושלים . / http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Yesodi / ChinuchLeshony / ezerLehoraa 83 משרד החינוך ) תשע . ) "א-2100 כאן ביתי – מעיינים בפרק על הרשות המקומית בספר מולדת , חברה ואזרחות . " חמה" שמעבירה לאתר אחר ואז נכנסים לעוד מקום בעקבות זאת , ואולי בוחרים לא לחזור כלל לטקסט המקורי . בתהליך הזה ההבחנה בין קולט למפיק מטשטשת . דוגמה נוספת לטשטוש הזה היא כאשר כותבים מגישים טקסט לקוראים ( למשל סטודנטים למרצים לשם קבלת משוב על עבודתם : ( הקוראים כותבים על גבי הטקסט של הכותבים באמצעות הפונקציה של " עקוב אחר שינויים . " פונקציה אחרונה זו רלוונטית גם לכתיבה שיתופית ועל המורים לאפשר לתלמידים לכתוב חלק ממשימות הכתיבה שלהם ב-Word וללמד אותם , כחלק מפעילות עם עמיתים , להשתמש בפונקציה של " עקוב אחר שינויים , " כדי להכינם להיות קוראים-כותבים מהסוג הזה . חשוב מאוד ללוות את התלמידים במהלך פעילות זו ולספק להם מחוון מסייע עבור הערכת הכתיבה של חבריהם . כאמור , המבנה הרשתי של טקסט דיגיטלי מזמן לקוראים מגוון , אולי אינסופי , של מסלולי קריאה . אך גם טקסטים " קבועים" ( להבדיל מ"דינמיים = " הייפרטקסט ) מזמנים לעתים קריאה במסלולים שונים , וזאת כאשר הטקסט הוא מרובה ייצוגים ( מולטי-מודאלי , ( כזה המכיל לצד טקסט כתוב גם אלמנטים אחרים כמו תמונה , קומיקס ועוד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר