עמוד:37

המידע . בעקבות הקישור הם יוצרים מידע חדש עבורם , ובמידע זה טמונה מהות הפעלתה של אסטרטגיית המיזוג . " אחת המטרות הקריטיות של החינוך בעידן המידע היא לסייע ידיםלתלמ להפוך מצרכנים פסיביים של מידע ליצרנים פעילים וביקורתיים של "ידע . לפי ברזילי , כדי להשיג מטרה זו על המורים לבחון את התפיסות שלהם ושל התלמידים בנוגע ל"מהו ידע וכיצד הוא נוצר . " חלק מהמטרות של " מילה טובה מאוד , ד" ולפיכך גם של הפעילויות בספר , מתועלות לתיווך ולתהלוך של הדרכים לזיהוי קשרים בתוך מקור מידע ובין מקורות מידע שונים ושל אסטרטגיית המיזוג , שמטרתה להוביל בין היתר ליצירת מידע חדש . בכך אנו מכוונים אל עבר המטרה של הפיכת התלמידים ליצרנים פעילים וביקורתיים של ידע , תוך התחשבות , כמובן , בגילם וביכולותיהם הקוגניטיביות . למידת מדע אינה למידת הקביעות האחרונות של המדענים , אלא למידת החידוש של כל דור וגם למידת הדרך להשתתף בבניית ידע חדש הכולל גילוי והמצאה . החשיבה אודות תלמידים פעילים ויצרניים אינה רק נחלתו של תחום המדעים אלא היא מוצגת גם כחלק מההמלצות להתאמת מערכת החינוך בישראל למאה ה-21 וגם כחלק ממטרות החינוך הלשוני ומההישגים הנדרשים בתחום זה . אחד מההיבטים הנקשרים למעורבות פעילה וליצרנות מתחבר גם לנושא הטקסט הדיגיטלי ולהתנהלות בסביבה דיגיטלית בכלל . נושא זה מעלה את הצורך בהכנת התלמידים לעידן שבו הטקסטים כבר אינם חד-ממדיים ושתפקידי קורא-כותב שלובים בו זה בזה . קריאת טקסט היא פעולה אינטראקטיבית שבמהלכה הקוראים נשענים על המחשבות ועל ההתנסויות שלהם . האינטראקטיביות נכונה גם בהקשר לקריאת טקסטים מודפסים וגם בהקשר לקריאת טקסטים דיגיטליים , אך מועצמת עוד יותר בהקשר לאלה האחרונים . הטקסט הדיגיטלי מציב בפנינו דמות קורא / כותב חדשה . המבנה הרשתי של הטקסט מציע למשתמשים לבחור את מסלול הקריאה : למשל כשקוראים מאמר ובוחרים ללחוץ על מילה 73 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשע " א , . ) 2112 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים . 74 שם . 75 ברזלי , ש' ) אוק' . ) 3210 מחפשים אחר הבנה . הד החינוך , גיליון בנושא " הוראה לשם הבנה . " עמוד . 2 76 למקה , 'ג ) Lemke , 2004 ( אצל : פלד-אלחנן , נ' ) תשע . ) 2102 – "ב בדרך לאוריינות מדעית . בתוך : ע' השכל-שחם , ר' בורשטיין , ע' עמיר וה' אתקין ) עורכות . ) מזמרת הלשון – עיון ומחקר בחינוך הלשוני ) עמודים . ) 243-212 ירושלים . הוצאה לאור : משרד החינוך . 77 ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ) עורכים ( ) תשע . ) "ד חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה-11 והשלכותיהן . ) ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . 78 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשס . ) "ג תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . 79 ראמ ( "ה מרץ , ) 2103 פיזה – 2102 טיוטת המסגרת המושגית באוריינות קריאה . מתוך אתר הראמ – Pisa – "ה מחקרים בינלאומיים : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Rama / MivchanimBenLeumiyim / OdotPisa . htm

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר