עמוד:33

טיפוח כישורי הבעה בכתב בסביבה דיגיטלית בזיקה לשינויים חברתיים ולהתפתחות הטכנולוגית , השיח הכתוב עובר שינויים , המתבטאים בין היתר בכך שבמקרים רבים הטקסטים מאופיינים בריבוי ייצוגים ( מולטי-מודאלי ) - למשל , טקסט הכולל מלל , תמונות , תרשימים , קובצי סאונד וסרטונים ( שהם כשלעצמם מרוביייצוגים . ( לפיכך , יש צורך בהתמקצעות בסוגי כתיבה אחרים מאשר כתיבה בעיפרון על גבי נייר . היכולת לעבוד בסביבת טקסט עשירה ( דוגמת ( ה-WORD היא יכולת חשובה מאוד , והנוכחות שלה בחיינו רבה כל כך עד כי לא ניתן לדמיין כתיבה של מסמך בלעדיה . סביבה זו מאפשרת ליצור טקסטים רבי ייצוג , מעברים למסמכים אחרים או קישורים לאתרי אינטרנט . יצירת טקסט דיגיטלי כתוב מאפשרת לכותבים להמחיש דברים ולקשר בין דברים . למשל , להכין מצגות המאפשרות " לדלג" לסרטון כדי להמחיש דבר מה לקהל ולחזור להמשך הישיר של ההרצאה . אלו היודעים " ללהטט" בסביבה כזו של טקסט עשיר יוצאים נשכרים וזוכים ליתרון בחברה אוריינית . כדי שגם התלמידים יהיו בעלי יתרון כזה , יש להכין אותם ולאמן אותם לעבוד באופן יעיל וממצה בסביבת טקסט עשירה . הבעה בכתב נחשבת לאחת מהמיומנויות המורכבות יותר ולפיכך הקשות יותר להשגה . זאת בגלל כמה סיבות הקושרות אותה עם יכולות מטא-קוגניטיביות גבוהות , כמו למשל היכולת להעריך את התוצר הסופי בהשוואה למה שהתבקש במשימה מסוימת , ולתקן אותו בהתאם – זוהי מיומנות הנקשרת לבקרה הביצועית . כמו כן , הקושי נובע מהעובדה שהנמענים אינם נמצאים בקרבתנו כמו בשיח הדבור ואיננו יכולים לאבחן האם הבינו את שרצינו לומר . היבט חיובי שעולה מכתיבה בסביבה דיגיטלית הוא הרעיון הנקשר לאפשרות של קהל קוראים : טקסט ממוחשב יכול להיות ממוען לקהל גדול של קוראים ואפשר להגיב עליו , כלומר לקבל משובים מהקוראים ובכך לתקן ולשפר את הכתיבה בהזדמנויות רבות יותר מאשר מתאפשר בכתיבה על גבי נייר . ההיבט הזה תואם לאחד מהעקרונות של כתיבה טובה – בדרך כלל לטקסט הכתוב יש נמענים ועובדה זו אמורה להנחות את הכותבים בעת כתיבתם . השימוש בכלים ובטכנולוגיות חדשות מביא לשינוי במשימות כתיבה מסורתיות : אחד הדברים שהחוקרים לאמב וג'ונסון ( Lamb & Johnson ) מדברים עליהם הוא הנגישות לחומרים באינטרנט וקלות תפעולם של כלים פתוחים באינטרנט ( כמו למשל : מפות חשיבה . ( קיומם של כלים קלים לתפעול ונגישות לחומרים כתובים , כמו מילון ועיתונים מקוונים לילדים , יכולה מצד אחד להקל את השגת המטרה של קידום הכתיבה בכך שמרב המשאבים 60 סלנט , ע' . ) 2100 ( התמודדות בתי ספר עם כתיבה מתוקשבת כתהליך לימודי יזום – סקירת מידע . אתר מס " ע , מתוך המדור " קריאה , כתיבה וטקסטים http : // amisalant . com /? p = 780 . " Lamb , A . & Johnson , L . ( 2012 ) . Beyond Words in Word : Tablets and the New World of Writing . Teacher Librarian , 39 ( 3 ) , 65-57 . ספר הלימוד הדיגיטלי מציע למורים הטמעה של התקשוב באופן משמעותי ובר-קיימא , שמוביל לשינוי בתהליכי הוראה ולמידה ותורם להתפתחותם המקצועית של המורים וללמידה " אחרת" של תלמידיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר