עמוד:14

שכלול כישורי שיחה ושיח דבור " השיח האורייני משרת את המשתמשים בשפה בהקשרים טבעיים שונים , אך הוא גם קשור קשר אמיץ להשכלה ולשפה הכתובה , דהיינו : לאוריינות במובנה המסורתי . אוריינות שיח היא היכולת להבין ולהפיק בעל-פה ובכתב טקסטים במגוון עשיר של עולמות ידע ובנושאים מורכבים . התכונות המרכזיות של טקסטים אלה הן : רמת מפורשות המותאמת לידע המשוער של קהל היעד , מארג טקסטואלי מסומן היטב לשונית ( קישוריות ) וארגון-על נהיר ( לכידות , ( שימוש גמיש ורגיש להקשר באמצעים לשוניים בהתאם למוסכמות תרבותיות והלימה לכוונת התקשורת , לנסיבות השיח ולסוגה , דיוק ומורכבות לשוניים ( שימוש באוצר מילים מדויק ובמבנים דקדוקיים מורכבים לפי מטרת התקשורת . " ( מאגר הסוגות מתרחב עם הגיל ועם ההשכלה , הטקסטים שהילדים מייצרים הופכים להיות הולמים את מוסכמות הסוגה , במקביל הם לומדים לזהות את הסממנים האלה ולהסתייע בהם בקריאה והאזנה ( שם , עמ' . ( 42–86 בפעילויות ההבעה התלמידים מתוודעים אל מבנה הסוגה ואל המאפיינים הלשוניים שלה ולומדים להפיק טקסט משלהם בעזרת המבנה . פעילויות המציעות תהליך מכוון ומונחה לשכלול ההבעה בעל-פה ובכתב נמצאות לאורך כל פרקי הספר . בפרק זה נפרט על אודות ההבעה בעל-פה . העידוד להרחיב ולהעמיק מצבי שיח בכיתה ולאפשר מבע מורחב בעל-פה נתמך בדבריו של רובין אלכסנדר . הוא מתאר את ההוראה הדיאלוגית או את השיח המקדם בכיתה : " טענתו של ויגוצקי שלפיה ' הכיוון האמיתי של התפתחות החשיבה אינו מן היחיד אל החברתי , אלא מן החברה אל היחיד ' קרובה להסבריו של באחטין על ההשפעות החברתיות והסמיוטיות בהתפתחות החשיבה , והדיאלוג הוא אמצעי רב עוצמה להתערבות של קבוצת השווים או של מבוגרים בהתקדמותו של הילד לאורך זירת ההתפתחות הבאה או הפוטנציאלית " . תמיכה נוספת לחשיבות של קיום השיח בכיתה מגיעה מתוך המלצות מעשיות שהעלתה ועדת מומחים אמריקאית : חברי הוועדה מציעים להכשיר את המורים להשתמש בכלי שיח שיסייעו לתלמידים לגבש את החשיבה שלהם ולתת לה ביטוי פומבי תוך דיאלוג פורה עם עמיתיהם . מהלכים אלה ימחישו לתלמידים את החשיבות של השיח בכיתה . המלצה נוספת היא לגבש תכנית לימודים שתאפשר מרחב לדיון משמעותי ומעמיק בנושאים נבחרים . ועדת מומחים ישראלית שנדרשה להכין מסמך אשר ימליץ על דברים שיש לעשות כדי להתאים את מערכת החינוך בישראל לדרישות וליכולות של המאה ה-21 מצאה , בעקבות סקירת מחקרים , כי יש 17 בלום-קולקה , ש' וחמו , מ' . ) 2101 ( פרק : 0 מבוא : כשירות תקשורתית , שיח אורייני ושיח עמיתים . בתוך : ש' בלום-קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 2-40 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמודים . 42-42 Alexander , R . ( 2005 ) . Education , Culture and Cognition : intervening for growth . International Association for Cognitive Education and Psychology ( IACEP ) 10 th International Conference , University of Durham , UK , 10-14 July 2005 . page 11 . 19 מועצת המחקר הלאומית . ) 2102 ( ) NRC ( אצל : ברנדס , ע' ושטראוס , ע' ) עורכים ( ) תשע . ) "ד פרק שלישי : מטרות חינוכיות ואופן השגתן . חינוך לחברה של תרבות ודעת : תמורות במאה ה-11 והשלכותיהן ) עמודים . ) 42-27 ירושלים : האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר