עמוד:7

ההבעה בכתב ובעל-פה כאמצעי וכמטרה – בספר יש פעילויות המזמנות כתיבה בהקשרים שונים ולמטרות שונות ומצבי דיון ושיחה שמזמנים התכנים והפעילויות . סוגות ומיומנויות מרכזיות בנושא ההבעה נלמדות תוך כדי תהלוך מכוון ומונחה . למידת לשון מן הטקסט ואליו – פעילויות הלשון נבנו בדרך התומכת בהבנת הטקסט ובהתאם למאפייני הסוגה הנלמדת . הן נועדו להרחבה , להעשרה ולהעמקה של נושאי הלשון הנדרשים , ולפיתוח מודעות לשונית ומטא-לשונית . הוראת הלשון ב"מילה טובה מאוד " מונחית על ידי גישה הרואה את הלשון בהקשריה החברתיים-תרבותיים . הספר , שנכתב בהתאם לדרישות תכנית הלימודים בתחום הלשון , כולל את כל מה שנדרש בתחום הלשון לפי תכנית הלימודים מתוך הכרה והקפדה שהטקסטים לא ישרתו את לימוד הלשון . בנוסף לכך שבפרקי הספר השונים שזורות גם פעילויות העוסקות בהיבטים לשוניים של הטקסט , יש בספר כמה פרקי לשון שנקודת המוצא שלהם היא דקדוק הלשון העברית , והכיוון הוא מהלשון אל הטקסט . העשרה של אוצר המילים - מילון מנטלי עשיר הוא תשתית הכרחית להבנה ולהבעה , ולכן בפעילויות ניתן מקום רב לאוצר המילים – להבנתו ולהרחבתו . במילה טובה מאוד ד ניגשנו לנושא בשני אופנים : בסוף כל פרק מזומן לתלמידים מפגש חווייתי עם השפה , שבאמצעותו הם עורכים היכרות עם אוצר המילים הנקשר לתופעה לשונית כלשהי המופיעה בפרק . כמו כן , בפרקים השונים שזורות פעילויות העוסקות בהבנת מילה בהקשר , וזאת כחלק מרצף הפעילויות בפרק . פיתוח של רמות חשיבה גבוהות – בהכנת משימות ההבנה וההבעה הנלוות לטקסטים הודגשו מטלות הדורשות רמות חשיבה גבוהות , כגון הסקת מסקנות , השוואה , הערכה , מיון , מיזוג וכדומה . אוריינות דיגיטלית – כאמור , לספר המודפס יש גם גרסה דיגיטלית , המשלבת כלים ייחודיים לסביבה הדיגיטלית ומתאימה את ההוראה והלמידה למתבקש במאה . ה-21 עידוד חיבת הקריאה – המפגש עם יצירות הספרות הרבות בספר מזמן עידוד להמשיך את החוויה בעולם שמחוץ לשיעורי העברית . בספר מופיעים גם קטעים מספרים שלמים . הערכה – יחידות הערכה מסכמות נמצאות בגרסה הדיגיטלית של הספר . היחידות מציעות רכיבים סגורים הנבדקים באופן אוטומטי ורכיבים פתוחים הכוללים מחוונים ונבדקים על ידי המורים . כמו כן , בספר משובצות פעילויות רבות המובילות את התלמידים לקראת תוצר . אלו יכולות לשמש את המורה להערכה מעצבת . למשל , בנושא ההבעה בכתב , ניתן למצוא בספר משימות מגוונות שעשויות להצביע על התקדמותם של התלמידים בכתיבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר