עמוד:228

אחותו הבכורה מתה בילדותה , אביו נפטר ממחלה בגיל צעיר , בתו בת השבע חלתה בחצבת ומתה בתוך יום , אשתו לקתה בכמה אירועים מוחיים , ואף שהחלימה – המשפחה הלכה והתפרקה . כל זה לא מנע מספריו להפוך לרבי מכר . כשנפטר בגיל 74 השאיר אחריו יבול ספרותי עשיר למדי , שבולטים בו 14 הספרים לילדים . בין ספריו הידועים שהופיעו בעברית ואהובים מאוד על קוראים ישראלים ' ג – יימס והאפרסק הענקי , צ ' ארלי בממלכת השוקולד , צ ' ארלי במעופפלית הזכוכית , העי ) ג " ענק ידידותי גדול , ( מטילדה , שירים עליזים וחרוזים פוחזים . על כתיבה לילדים אמר רואלד דאל כך : " מסע הצלב שלי הוא ללמד ילדים לאהוב סיפורים עד כדי כך , שזה ייהפך להם להרגל ; להוכיח להם שכדאי לקרוא ספרים . אם אתה רוצה להיות משהו בחייך , לא תוכל לעשות זאת ללא קריאת ספרים . אבל , קריאת ספרים חיונית לא רק מסיבות מקצועיות . יש זמנים בחיי אדם , שבהם הוא בודד או חולה . אם אתה מסוגל לקרוא ספרים , ליהנות מהם ולאהוב אותם – כל עולם הספרות פרוש לרגליך . אתה יכול לגלות ספר אחר ספר וללכת בתוכם לאיבוד " ( ילדים גדולים , ----- עמ ' . ( 205 דני אלוף העולם שראה אור , ב-1975 הוא סיפורם המותח , המשעשע והמרגש של דני בן התשע ואביו , סיפור הנמסר מפי הילד בגוף ראשון . האב ובנו חיים " בקרון צוענים קטן מאחורי תחנת הדלק " שבבעלות האב . תחנת הדלק והמוסך הצמוד אליה עמדו " על דרך כפרית קטנה מוקפת בשדות ובגבעות מיוערות " ( דני . ( 9 אמו של דני מתה בינקותו , ואביו טיפל בו במסירות : " אני חושב שאת כל האהבה שרחש לאמי כשהייתה בחיים – הרעיף עתה עלי . בשנותי הראשונות לא ידעתי רגע אחד של צער או כאב " ( דני . ( 10 שלושת הפרקים הראשונים של הספר מתארים את ההרמוניה בחייהם של דני ואבא ; השיחות עם אבא בדרך לבית הספר וממנו , הערבים השקטים בקרון , הסיפורים שאבא סיפר לדני לפני השינה – סיפורים על עצמו וסיפורים שבדה מדמיונו , העפיפון והכדור הפורח שבנו יחד והפריחו ... " כך נמשכו להם החיים . העולם שלי היה מורכב מתחנת הדלק , בית המלאכה , הקרון , בית הספר , וכמובן היערות והשדות והנחלים שמסביבנו . אבל אף פעם לא השתעממתי . אי-אפשר להשתעמם בחברת אבא . הוא היה אדם יותר מדי מעניין . תכניות ורעיונות ויוזמות חדשות נדלקו בראשו כמו ניצוצות מאבן משחזת " ( דני . ( 20 שלושת הפרקים הראשונים הם מעין אקספוזיציה , המתארת את הזירה הפיזית והרגשית שבה התנהלו חייהם של שני גיבורי הספר , דני ואבא ; הפרק השלישי מסתיים במשפטים " כבר רציתי להיות בן תשע וחיכיתי לגיל הזה בלי סבלנות , כי חשבתי שלהיות בן תשע יהיה כיף אפילו יותר מאשר להיות בן שמונה . כפי שהתגלגלו הדברים , זה לא היה בדיוק כך . שנת חיי התשיעית הייתה ללא ספק יותר מרתקת מכל השנים שקדמו לה , אבל לא לכל מה שקרה אפשר באמת לקרוא כיף " ( דני . ( 25 בקריאת ה ' יחידה ' הזו כדאי לשוחח עם הילדים על הפרטים שהטקסט מוסר על דני ועל אביו , על משפטים הרומזים על הקשר ביניהם , על הדאגה של אבא לבנו ועל דעתו של דני על אביו . כדאי להתעכב על הפסקה האחרונה ולתאר את הרגשות שהיא מעוררת בקוראים . בפרקים 5 , 4 מתבררת החיבה של אבא למה שהוא מכנה ' סחבנות '; " סחבנות זה ללכת באמצע הלילה ליער ולחזור עם משהו בשביל לבשל אותו בסיר . סחבנים בכל מיני מקומות סוחבים כל מיני דברים . אבל באזור הזה תמיד מדובר בפסיונים " ( דני . ( 29 כדאי לבקש מהילדים למצוא את הפסקה המתארת את הרגשתו של דני כשהוא שומע את הדברים מאביו . מה חשב הילד על האב הנערץ ? האם דעתו השתנתה כששמע שגם סבו היה " סחבן מופלא ולא רגיל "? מה חשב על הנימוקים ל " סחיבה " – הרעב והטינה שחשו העניים כלפי העשירים ? כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לשוויוניות ולהתחשבות ההדדית שבין האב לבנו . כדאי להחזיר את הילדים לפסקה שבפתיחת פרק : 4 " כשתתבגרו תלמדו לדעת , כפי שאני למדתי באותו סתיו , שאין אבא מושלם ] ... [

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר