עמוד:229

שניים או שלושה סודות כמוסים טמונים עמוק בלב , שאילו נודעו לך – היו גורמים לך – היו גורמים לך להשתבץ " ( דני , ( 26 ולשאול על התובנה של דני המבוגר . בפרק 6 הקוראים מתוודעים לאיש הרע בסיפור , יצרן בירה ובעל מבשלת בירה ענקית , שחצן כוחני וגס רוח ש " עושרו לא ניתן לתיאור במילים ונכסיו השתרעו על פני קילומטרים רבים משני עברי העמק . " האדמה שעליה עמדו הקרון , תחנת הדלק והמוסך של אביו של דני היו מעין " אי " בתוך שטחו של ויקטור הצל העשיר , והלה עשה כל מאמץ לגרום לשניים לעזוב את אדמתם ולהשתלט עליה . כדאי להפנות את התלמידים לאירועים שבעזרתם נבנית דמותו של האיש ולתיאורים היוצרים את הדימוי השלילי ( תיאור חיצוני , תיאור ההתנהגות החברתית שלו , סגנון הדיבור הבוטה , היחס שלו לדני והאיומים שהשמיע , ( וכנגדם לתגובה המאופקת אך החד-משמעית של אבא . פרקים 8 , 7 מתארים את התאונה שאירעה לאבא כשיצא בלילה ל " סחבנות " ביער של ויקטור הצל . דני , שנשאר לבדו בקרון , גילה באמצע הלילה שאביו " מאחר כבר בארבע שעות . " הילד בן התשע לא היסס , נכנס למכונית שעמדה במוסך לאחר תיקון , ונסע ליער שבו , כך ידע , אביו ניסה למצוא פסיונים . " לא אעמיד פנים שלא הייתי מבוהל . ועוד איך הייתי . אבל יחד עם הפחד הנורא הייתה מעורבת תחושה כבירה של התרגשות " ( דני . ( 49 כאן משמיע שוב דני המבוגר את קולו : " רוב הדברים הכבירים שקורים לנו בחיינו מפחידים אותנו עד מוות . הם לא היו כבירים אלמלא היו כאלה וגו ' " ( דני . ( 49 כדאי לשוחח בכיתה על הדילמה שמולה ניצב דני בן התשע , שחשש שאביו נפגע בידי שומרי היער ; אם יזעיק עזרה – יסגיר את אביו שיצא " לסחוב " פסיונים , ואם לא יזעיק עזרה יפקיר את אביו ואולי אף יסכן בכך את חייו . כדאי לשוחח על ההחלטה של דני לעבור על החוק ולנהוג במכונית , ולשים לב לאינטראקציה בין דני לאבא הפצוע במהלך מבצע החילוץ . על אילו תכונות באישיותו של דני ובאישיותו של אבא אפשר ללמוד ממבצע ההצלה ? כדאי לתת את הדעת על הדברים שאמר דני מנקודת מבטו של בוגר ( לעיל , ( ולבקש מהתלמידים לספר על חוויות " כבירות " מניסיונם האישי . האם הם מסכימים עם דבריו של דני הבוגר ? פרקים 10 , 9 מתארים את החלמתו של אבא ואת ההחלטה המבשילה והולכת של אבא ודני לצאת יחד למבצע " סחבנות " גדול . בשני הפרקים האלה הולכת ונבנית גם ההצדקה לרוקן את היער מן הפסיונים היפהפיים שגידל העשיר במיוחד כדי שאורחיו החשובים , בני החברה הגבוהה , יוכלו ליהנות מאירוע ציד מפואר . אחרי קריאת בעמודים 74 עד 79 כדאי לעורר דיון בשאלת החוקיות והמוסריות של המחשבה שעלתה בדעתו של אבא – " למצוא דרך לסחוב מהיער של הצל כל כך הרבה פסיונים עד שלא יישאר שם אף פסיון אחד ביום פתיחת עונת הציד " ( דני . ( 77 פרקים 11 עד 19 הם לב לבה של העלילה , וכוללים את הרעיון החדשני של דני , את ההכנות למבצע ה " סחבנות , " את השיחות המלבבות , הרגישות , בין אבא לדני , את תיאורי בית הספר והמורים ואת ליל המבצע עצמו , שהסתיים בהצלחה כבירה . כדאי להתעכב עם התלמידים על אופי הה וֹ ר וּ ת של אבא ; אוהב , קשוב לצרכיו של בנו , מטפל ומגן , מפגין ידע עצום בנושאים שונים – ועם זאת חובב סיכונים , נועז , בעל תחבולות ואינו מהסס לקחת את החוק לידיו . כדאי לשים לב להתהדקות הקשר בין השניים בימים שלפני המבצע הגדול , ולדברים שסיפר אבא לדני על אמו של דני , שהילד לא הכיר כלל ( עמ ' . ( 104 , 99 פרקים 21 , 20 מתארים את הסוף הקומי של הסיפור : המוני הפסיונים המתעוררים וממלאים את מכוניתו של מר הצל , הדיאלוג המצחיק בינו לבין השוטר שהיה שותף לדבר עבירה ( הדיאלוג הזה , שאחד הדוברים בו מדבר בשיבושי הגייה , הוא הזדמנות נפלאה לתלמידים , להתנס וֹ ת בקריאה בקול ולהבין את תרומת ההגייה להומור ) וההפתעה של הרופא . כדאי לשאול את התלמידים – מה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר