עמוד:226

. 3 " בין ים לים" מאת רונית לווינשטיין-מלץ , ידיעות אחרונות ספרי חמד , , 2008 פרוזה-עשרה רונית לוינשטיין-מלץ , סופרת ישראלית , נולדה ב- 1960 בתל אביב , למדה תנ"ך וסוציולוגיה ובמשך כ-20 שנה לימדה בבתי ספר תיכוניים ובמכללות למורים . כתבה את סדרת הספרים " מסע בעקבות שמי" לנוער צעיר : בכל אחד מהספרים הגיבורה או הגיבור חוקרים את השמות שנקראו בהם ומגלים פרקים משמעותיים בתולדות משפחותיהם . הספר נס של אהבה בסדרה זו זכה בפרס יד ושם לספרות ילדים ונוער . הספר בין ים לים שראה אור ב-2008 נכתב לקראת יום ההולדת המאה של תל אביב . במרכזו שלישייה – שני בנים ובת ; הבת אביטל עומדת לחגוג בת מצווה , והשכן הנחמד של המשפחה מעניק לה כמתנה כתב חידה מיוחד במינו . אביטל ושני אחיה מתמלאים סקרנות ונרתמים במרץ לפתור את כתב החידה , שחלקים ממנו מגיעים אליהם כשהם מוצפנים בכתב סתרים . אביטל ושני אחיה דידי וגל יוצאים למסע של חקירה וחיפוש במקומות שונים בעירם תל אביב , מבלים ימים ארוכים בחשיבה , בתצפיות , במעקבים וגם בוויכוחים , נקלעים למקומות שלא היו בהם מעולם ופוגשים אנשים שלא הכירו . הם הופכים לבלשים של ממש ואינם מוותרים על האתגר : מחפשים , מלקטים , משווים , מתלבטים ומזקקים פרטים עד שפיסות המידע מתחברות זו לזו ויוצרות רצף היסטורי שלם . זהו סיפור הרפתקאות בלשי , שיש בו מתח והומור לכל אורכו , שבמהלכו הקוראים הצעירים מטיילים במרחב ההיסטורי של ארץ ישראל , ומגלים טפח אחר טפח את הדרך שעשתה תל אביב מאז הגרלת הצדפים ועד ימינו . לקראת סוף הסיפור מתברר היקפה של המתנה המיוחדת : השכן הפעיל קבוצה רחבה של אנשים שהתנדבו להיות שחקנים לשעה מול עיניהם ושאלותיהם של הילדים . דרך המסירה של הסיפור אף היא יוצאת דופן ואניגמטית : בפסקה הראשונה שאורכה רק שבע שורות אין הדובר מציג את עצמו , אינו מסביר מי הם " שלושתנו" ומיהו " האיש ההוא" שחשדו בו שהוא " נוכל ורמאי ואולי אפילו מסוכן , " ומדוע הוזמנו השלושה לחקירה . מכאן והלאה מתחיל רצף של מונולוגים , הנמסרים מפי שלושת הילדים לסירוגין במהלך חקירה משטרתית . מה טיבה של החקירה ? האם הילדים הם חשודים , ואם כן – במה ? מדוע התבקשו לשחזר את רצף המהלכים – כל אחד מנקודת מבטו – מאז הופיע על לוח המודעות בבניין כתב החידה הראשון ? הקוראים נקראים אף הם למלאכת פענוח : עליהם לגלות תוך כדי קריאה מי הם השלושה ( שמותיהם אינם מסגירים את מינם ) ומה הקשר ביניהם . מאותו רגע הקוראים נעשים שותפיהם של שלושת הילדים במסע הגילויים ; הם יכולים לשער השערות ולבדוק את עצמם ככל שכתבי החידה מתקרבים לפתרון . תוך כדי קריאה מתוודעים הקוראים לפרשיות מכוננות בתולדות היישוב העברי המתחדש בארץ בכלל ובתולדות תל אביב בפרט , פוגשים דמויות של מנהיגים , של יזמים בעלי חזון ושל אנשי רוח , ולומדים על הקשרים ביניהם ועל ההשלכות של פועלם . מלבד תולדותיה של תל אביב , מלווה את הסיפור גם פרשייה אחרת , אישית , הנרמזת כבר בתחילת הסיפור ולכאורה איננה קשורה לכתבי החידה : מדובר במסתורין האופף את זהותו של מרסלו , שבמהלך הפענוח של כתבי החידה נראה שוב ושוב בקרבת הילדים , עוקב אחריהם וגורם לכך שאביהם של השלישייה פונה בעניין זה למשטרה . חלק זה של הסיפור שופך אור על שמותיהם של

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר