עמוד:225

בדרך כלל , לפני קריאת ספר שעלילתו מתרחשת בעבר , בתקופה שאינה מוכרת לילדים , כדאי להקדים לקריאה רקע על זמן הסיפור , על מאפייניה התרבותיים של התקופה ועל האירועים הבולטים בה . במקרה של מונה מספר לכוכבים כדאי להימנע מזאת : כדאי לקרוא עם הילדים את הפרק הראשון ותוך כדי שיחה בכיתה ללקט את הפרטים המעידים על התקופה , למשל המראה החיצוני של הילדות והבדלי הדת , שם המקום , הכיבוש והזמן שהוא נמשך , היחסים בין המשפחות , תיאורי הסכנה והמחסור וכדומה . רק לאחר מכן כדאי להשלים את התמונה בעובדות היסטוריות אחדות שיעזרו לילדים לקשר את העלילה לידע הקודם שלהם בנושא השואה . מהפרק השני והלאה כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לנושאים ערכיים שהוא מלא בהם : משמעותה של החבר וּ ת , האחריות ההדדית והמחויבות של משפחתה של אנמאריה למשפחתה של אלן , הדרך שבה הצליחו הוריהן של אנמאריה וקירסטי לספק את הסקרנות של בנותיהם בלי לגרום להן פחד , להגן עליהן ולשמר אצלן את האומץ ואת הרצון להושיט עזרה לאחרים , אהבת העם הדני למלכו , האחריות שגילו הדנים כשנכנעו לגרמנים וכשפוצצו את הצי , יחס העם הדני ליהודים והאומץ והנחישות של המחתרת הדנית בהצלת היהודים . נקודות המוצא לדיונים משמעותיים בכיתה פזורות לאורך הספר : בעמ' 15 עונה נער לשאלת חייל גרמני על משמר המלך במילים " כל דנמרק היא המשמר שלו . " מה מבטאת התשובה הזו ? בעמודים 17–18 מופיעות מחשבותיה של אנמאריה על מה שהשתנה בעולמה בשלוש שנות הכיבוש הגרמני . מה היא מרגישה ? בעמ' , 24 אחרי תיאור מצוקתם של בני משפחת הירש , אמה של אנמאריה אומרת : חברים יעזרו להם , זה מה שחברים עושים . " האם קל ופשוט לעזור לחברים בתקופה כמו זו שבה התרחש הסיפור ? מדוע ? בעמ' , 25 בהמשך לשיחה על משפחת הירש , אנמאריה אומרת : " אז עכשיו אני חושבת שכל דנמרק צריכה להיות גם המשמר של היהודים . " בסוף אותו פרק מתוארות מחשבותיה של אנמאריה על מה שהיא עצמה אמרה . אילו רגשות באים לידי ביטוי בהרהורים הללו ? האם אנמאריה מאמינה בעצמה ? האם היא מודה בפני עצמה על רגשותיה האמיתיים ? לפי הפרק " זה יהיה לילה ארוך , " המספר שאלן באה להתארח בביתה של אנמאריה – מה הרגישה כל אחת מהילדות ? ממה חששה כל אחת מהן ? האם הקשר ביניהן העמיק למרות הקשיים , או דווקא נחלש ? איך אפשר להסביר זאת ? מה אפשר לומר על התנהגותו של אביה של אנמאריה כשבאו לביתם חיילים גרמנים ( עמ' (? 40 האם חשב על טובת משפחתו או אולי סיכן אותה ? לקראת סוף הספר , בעמ' , 83–84 מתוארת ההתארגנות לקראת הברחת היהודים לשבדיה . מה הרגישו היהודים הבורחים ? מה חשבו על מה שהשאירו מאחוריהם ? לאחר שנפרדה אנמאריה מחברתה אלן ומהוריה , היא " נכנסה אל הבית , פורצת לפתע בבכי , וסגרה את הדלת כדי שהלילה יישאר בחוץ" ( עמ' . ( 86 מה הייתה אומרת אילו ביטאה במילים את רגשותיה ? כדאי לשוחח על אומץ לבה של אנמאריה כשהביאה בעצמה את המטפחת של הדוד הנריק , ועל הדרך שבה המשיכו הוריה של אנמאריה להיות נאמנים לשכניהם עם תום המלחמה ולקוות שישובו . את הדיון כדאי לחתום בקריאת " סוף דבר " המבחין בין ההיסטוריה לדמיון , ובהתבוננות בקטע המכתב שכתב לוחם מחתרת דני לפני הוצאתו להורג . האם מה שכתב עשוי להיות מציאותי ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר