עמוד:223

בהמשך הסיפור מתרחשים תהליכים מקבילים של חיפוש ושל גילוי . מרי מחפשת בבית פנימה ומחוצה לו , שוב בהקבלה להתבוננות הרגשית בתוך נפשה שלה ובעולם שמחוצה לה . מחוץ לבית היא פוגשת את דיקון , הילד שכולו אהבה ונדיבות . בתוך הבית היא מגלה את קולין , המוחזק בבידוד מוחלט בחדרו כנכה . התהליך שהיא עוברת עם דיקון – תהליך של חברות ושותפות לסוד הכוח המרפא של האדמה – מכשיר אותה להחזיר לחיים את קולין . כמו שדיקון האמין שביכולתה להשיג את מטרתה , כך היא מאמינה שקולין יוכל לעמוד על רגליו . כדאי לשים לב לעובדה שדווקא הטירה הענקית שמרי הובאה אליה , שבין דייריה המעטים אין קרבה ושבה כל אחד עסוק בענייניו – דווקא היא מהווה עבורה מעין " מסדרון" בין העולם שהשאירה מאחור , עולם של בדידות והזנחה רגשית , לבין העולם שהיא עתידה להכיר . מכאן היא מתחילה לצמוח , לצאת מן הסגירות שעטפה אותה ולהכיר את המקום החדש – הפיזי והרגשי . אט אט היא מתגברת על נטיותיה האנוכיות , מניחה לנוכחותה המיטיבה של מרתה להשפיע עליה ונענית לסקרנותה . תחילה היא יוצרת קשרים עם אלה שהם בודדים או סגורים כמוה – הגנן , אדום החזה , הגן הנעלם והילד קולין . היא מתחילה להיות פעילה , היא יוזמת , שואלת את עצמה ואת האחרים שאלות ומנסה להבין את המסרים שהיא מקבלת . הקושי של מרי להבין את הניב היורקשיירי של המשרתים ועובדי הבית מייצג ומשקף את הקושי שלה להבין את הנורמות של הסביבה האנושית החדשה . כדאי להפנות את הילדים למקומות שבהם מרי מגלה דברים על עצמה , על התנהגותה , ( למשל בעמ' ( 48 , 44 , 36 ולמקומות שבהם היא יוזמת , יוצרת תקשורת , שואלת שאלות . מעניין לראות שההחלמה הרגשית מלווה בהחלמה גופנית : מרי מגיעה לאנגליה כילדה כחושה וחיוורת וזועפת , ובסוף הסיפור היא ילדה חזקה , מאירת פנים ומאושרת . לאמיתו של דבר , השינוי שחל במרי סוחף אחריו כמעט את כל יושבי הבית הגדול . סוכנת הבית , הגנן , קולין , הדוד ארצ'יבלד – כולם עוברים תהליך של התבוננות עצמית והיפתחות אל אלה שסביבם , וחווים שינוי מהותי . הרצון העז של מרי להפריח את הגן משקף את ההשתוקקות שלה לחוות חוויות מיטיבות ולשנות את תמונת המציאות של חייה . מעניין לשוחח עם הילדים על כך שמי שמחולל את השינוי בחיי דיירי הבית הקר , הם דווקא הילדים ולא המבוגרים השבויים בשגרה האפורה . לצד ההתבוננות בתהליך השינוי כדאי לבחון מקרוב את המשפחות בסיפור : משפחתה הביולוגית של מרי , המשפחה של הדוד ושל בנו קולין , המשפחה של מרתה . מי דואג למי ? מי אחראי על מי ? אילו קשרים יש בין בני המשפחה ? מה הם עושים יחד ? אילו רגשות יש בין בני המשפחה ? איזה סוג של תקשורת יש ביניהם ? מה הם מספרים ובמה הם משתפים זה את זה ? האם משפחות יכולות להשתנות ? מי יכול לחולל את השינוי ? המשפחות שונות מאוד זו מזו , וההתבוננות בהן מלמדת על יחסים בין ילדים להוריהם , על אחריותם של הורים כלפי ילדיהם , על אחריותם של ילדים על חייהם ועל ההשפעה המכרעת שיש לאהבה ולקשרים עם אחרים על רווחתם הרגשית והנפשית של בני האדם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר