עמוד:222

לבדה ; נראה היה שבטירה בת מאות השנים שהיו בה 100 חדרים איש לא נתן את דעתו על הילדה הקטנה חמוצת הפנים . הדמות הראשונה שהצליחה לחדור אל לבה של מרי הייתה החדרנית מרתה , צעירה כפרית ופשוטת הליכות , טבעית ולבבית , שחשה חיבה אל הילדה הכחושה עגומת הפנים . חביבותה ונדיבותה של מרתה השפיעו לטובה על הילדה . מרי בעיקר אהבה להקשיב לסיפוריה של החדרנית טובת המזג על משפחתה הגדולה – אמה ואחיה ואחיותיה , וקלטה את האהבה והחמימות שאפפו את הבית הדל ההוא . מרי גילתה שיש משפחות שונות מהמשפחה שהייתה לה , והשתוקקה להיות שייכת למישהו , להיות חלק ממשפחה אמתית . מדי יום יצאה מרי אל הגנים שסביב הבית ושוטטה במרחבים שלא הכירה . שני גילויים מדהימים שינו את חייה : היא גילתה את שער הכניסה לגן הסודי המוקף חומה , שהיה גן טיפוחיה של דודתה המנוחה , והיא גילתה את דבר קיומו של בן דודה , ילד בן גילה שהוחזק כל ימיו במיטתו בגלל חרדותיו של אביו שמא יהיה גיבן כמוהו . מרי החלה להחיות את הגן הנעלם בעזרתו של דיקון , אחיה הצעיר של מרתה ( החדרנית , ( ילד טבע בעל לב חם ורחב שידע הכול על צמחים ועל בעלי חיים . כשמרי החלה להצמיח חיים חדשים בגן נרפאו גם הצלקות בנפשה . מרי ודיקון הצליחו להביא מזור גם לנפשו הדוויה של בן הדוד ק וֹ לין , עודדו וחיזקו אותו עד שהשליך מאחורי גוו את פחדיו , למד ללכת ולרוץ ומצא דרך אל לבו של אביו . נפשה של מרי החלימה . היא גילתה את היכולת לאהוב אנשים , ליצור קשרים חמים , לגלות את לבה ולשתף אחרים ברגשותיה . היא גילתה את היכולת להעניק לאחרים ובפעם הראשונה בחייה חשה שייכת . שלושת הפרקים הראשונים מציגים את הסביבה הפיזית והרגשית שבה גדלה מרי , ומתארים את בידודה של הילדה מהוריה , את הריקנות הרגשית , את תחושת חוסר השייכות וחוסר הערך , את התסכול המתמשך ואת הדרך שבה נהגה באנשים ודחתה אותם עד שהגיעה לאנגליה . באורח ציני , התברר שדווקא אסון מותם של הוריה היה עבור מרי הזדמנות לשינוי , להתחלה חדשה . אחד המשפטים שאומרת אשת הכומר שהשגיחה על מרי אחרי האסון , עשוי להיות נקודת מוצא לשיחה בכיתה : " אילו אמא שלה הייתה מראה בחדר הילדים את פניה היפות ואת נימוסיה המעודנים לעתים תכופות יותר , אולי מרי הייתה לומדת ממנה כמה דברים" ( עמ' . ( 18 כדאי לשוחח עם הילדים על משמעותה של ה וֹ ר וּ ת , ועל התמודדותה של מרי עם השינויים שטלטלו את עולמה , ולשאול לדעתם מה , לפי דבריה של גברת מדלוק , סוכנת הבית , צפוי למרי בביתה החדש , את מי תפגוש , ובמה יהיו חייה החדשים שונים מחייה בהודו . בפרק הרביעי מופיעה מרתה , החדרנית הצעירה , ושיחתה עם מרי מציפה מחשבות על הבדלים בין תרבויות . המשרתים באנגליה , כך מגלה מרי , אינם דומים לאלה שבהודו . בראשונה בחייה מישהו מתנגד לדבריה וגורם לה לחשוב על עצמה אבל גם מסוגל להכיל אותה ולנחם אותה בחיבה . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים למהלך השיחה מרגעי הניכור הראשונים עד סופה המלבב ולחייהן השונים כל כך של השתיים – מרתה שבאה מבית עני ועובדת קשה היא נערה שמחה ואופטימית , היודעת ליצור קשר בטבעיות , בחיבה ובעליצות , לעומת מרי הנרגנת , המפונקת , שעל אף הרקע האמיד שבאה ממנו איננה יודעת דבר על יחסים בין אנשים , על קרבה ועל גילוי לב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר