עמוד:220

בהקדמה לספר , שכותרתה " הסיפור בכלל עוד לא מתחיל , " מספר קסטנר הסופר למלצר בבית הקפה שהוא מתכנן לכתוב סיפור על הים הדרומי . המלצר שואל את קסטנר אם היה אי-פעם במקומות הללו , ומוסיף לתומו – " סביר להניח שאדם יכול לכתוב על דברים שראה ומכיר מקרוב" ( עמ' . ( 11 הוויכוח בין קסטנר למלצר , שבו משמיע האחרון את דעותיו על ספרות , משתרע על-פני שלושה עמודים . לאחר קריאת הפרק כדאי לוודא שהילדים מזהים את העניינים שבמחלוקת ולבקש מהם להתייחס לדברים על-פי ניסיונם כקוראים ועל-פי היכרותם עם ספרים . הפרק השני בספר נקרא " עשר תמונות מקבלות זכות דיבור , " ומכיל 10 איורים של הדמויות הראשיות בספר . הכיתוב מתחת לכל דמות מספק מידע על הדמות ורומז על תפקידה בסיפור . כדאי לשאול את הילדים מה אפשר להסיק מהפרק על אישיותה של כל דמות , ומה אפשר לשער על טיבה של העלילה . הפרק הראשון והשני מתארים את המשפחה הקטנה – אמיל ואמו – זמן קצר לפני שאמיל עולה על הרכבת לברלין . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לקשרים בין השניים ולגילויי האכפתיות והדאגה ההדדית . כדאי להתייחס גם לדיון הארוך בעניין הכסף ( בפרק הראשון ) המלמד על מצבה הכלכלי של המשפחה . נאמר בפרק הראשון " אמיל היה נער לדוגמה" ( עמ' . ( 35 כדאי לשאול את הילדים מה מהדברים המסופרים בשני הפרקים מצדיקים את התואר הזה ? אילו מעשים של אמיל מתיישבים עם האמירה בספר ? בפרק השלישי , הרביעי והחמישי מתוארים המפגש של אמיל עם האדון גרונדייס , בעל המגבעת הנוקשה , ותוצאותיו . כדאי לשאול את הילדים – האם על פי הטקסט היה משהו חשוד בדמותו של מר גרונדייס ? האם אמיל אשם במה שקרה ? מה דעתם על התגובה של אמיל כשגילה את הגניבה ? מה בטקסט ( עמ' ( 56–58 מגלה לנו , הקוראים , את דעתו של הסופר על הבכי של אמיל ? בפרק החמישי אמיל מגלה את גרונדייס ועולה גם הוא לחשמלית שבה גרונדייס נוסע . כדאי להפנות את הילדים לסיפא של הפרק . את קולו של מי משמיע הקטע הזה – של אמיל ? של הסופר ? לשם מה ? הפרק השביעי מתאר את פוני , בת הדודה של אמיל . פוני וסבתא עומדות בתחנת הרכבת ומחכות לאמיל , שכמובן לא יבוא משום שכבר ירד בתחנה אחרת . מן התיאור אפשר להתרשם היטב מדמותה של פוני , מסקרנותה ומפטפטנותה . כדאי להפנות את הילדים לגילויים של הומור בפרק . בפרק השמיני בספר מופיע גוסטב , הנער בעל הצופר . הוא שומע את סיפור הגניבה ומתלהב , ובתוך דקות מגייס חבורה נלהבת של ילדים המבקשים להיות שותפים למבצע לכידת הגנב והשבת הכסף . כדאי להתייחס כאן לסגנון הדיבור של גוסטב , המשתמש פה ושם במילות עגה ובשפת רחוב , ולבקש מהילדים לאתר ביטויים כאלה ולהביע את דעתם על כוונותיהם ועל מקורותיהם . בפרק התשיעי מתוארת ההתארגנות של החבורה , הנערכת למשימה כאילו הייתה מבצע צבאי . אפשר להציע לתלמידים לעבוד בקבוצות , לבחור שתים או שלוש דמויות של ילדים ולשרטט מעין פרופיל של כל ילד - מה בולט בהתנהגות שלו ? בדברים שהוא אומר ? הפרק התשיעי מסתיים במשפט " אמיל היה ממש מאושר שגנבו לו את הכסף . " כדאי לשוחח עם הילדים על משמעות המשפט . בפרק העשירי מופיעה בת דודתו של אמיל , פוני כובעוני , מדווחת לאמיל על התגובה של בני המשפחה להודעה ששיגר להם , ומבטיחה להצטרף לחבורה . כדאי להפנות את הילדים לדבריה של פוני בעמ' , 95 לברר מהם התפקידים שפוני מייעדת לעצמה , ולשוחח על משמעותו של שוויון מגדרי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר