עמוד:169

הערות והצעות להוראת הפרק מגילת אסתר פעילויות 4-3 פעילויות אלה מסייעות בהבנת הוראות המשחק ומהוות הכנה לפעילות , 5 שבה מתבקשים התלמידים להכין משחק משלהם . כדי להכין כרטיסי משחק על התלמידים להבין כיצד מגדירים מושג ומהו שדה סמנטי של מושג ( גם בלי להשתמש במונח "שדה סמנטי , ( " שישמש אותם בהמשך לבחירת המילים ה " אסורות" – המילים שבהן הם עשויים להשתמש בכדי להגדיר את המושג . פעילות 3 סעיף ב – המילים שאסור להשתמש בהן הן מילים הלקוחות מתוך השדה הסמנטי של המושג – כלומר מתוך קבוצת מילים הקשורות באופן כלשהו למשמעות של נושא כללי מסוים . עם זאת , לכל מילה בשדה הסמנטי יש את המשמעות הייחודית לה . פעילות 5 ניתן לבקש מאחד התלמידים להכין עבור כל הכיתה תבניות מודפסות של כרטיסי משחק שבהם יכתבו התלמידים את המילים שבחרו . סעיף ג – לאחר בחירת המילים האסורות , אפשר להציע לתלמידים לנסות לכתוב בעצמם הגדרה למושג שבחרו ( טרם החלפת הכרטיסים עם קבוצה אחרת , ( כדי לבדוק האם בחרו במילים אסורות מתאימות , כלומר במילים שקשה יותר להגדיר את המושג בלעדיהן . מהי מגילה ? בעקבות הקריאה של קטע המידע ניתן לעסוק במשמעות המילה " מגילה " בלשון הדיבור : " סיפור ארוך המתאר מאורע כלשהו בפרוטרוט ובאריכות יתר" , ובביטוי " כותב מגילות . " זאת כפתח לשיחה על הקשר בין המשמעות הזו של המילה לבין המגילות הכתובות . הרחבה נוספת על מגילות ים המלח ניתן למצוא באתר " מגילות ים המלח – המיזם הדיגיטלי : " http : // dss . collections . imj . org . il / he / home ניתן להציג בכיתה את מגילת אסתר מתוך ך"תנ וצילום של לתמגי אסתר על גבי קלף ( או מגילה תיתאמ במידת האפשר , ( ולשוחח עם התלמידים על ההבדלים ביניהם : תנ – "ך מודפס על גבי נייר , מנוקד וכולל טעמי המקרא , מחולק לפרקים ולפסוקים . מגילה – כתובה בדיו בכתב מיוחד ( כתב סופרים הנכתב ביד ) על גבי קלף עור , ללא ניקוד או טעמי המקרא , ללא חלוקה לפרקים ופסוקים , כתובה בעמודות . חידות לפורים אנו מניחים כי סגנון זה של חידות אינו מוכר למרבית התלמידים , ועל כן אנו מציעים למורה להסביר את ההנחיות ליצירת החידות על הלוח במליאה , בליווי דוגמאות . בעבודה עם תלמידים 122 מתוך אתר "רב-מילים / http : // www . ravmilim . co . il : "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר