עמוד:161

אותם : הסתקרן אבא ; שאל אבא בחומרה ; חקר אותי אבא בגערה ; אבא רכן קדימה בשתיקה , מהאופן בו פכר את ידיו ידעתי שהוא כועס מאוד ; כבש אבא את כעסו ; התעקש אבא ; אבא שתק ; אמר ; השיב אבא ; הסכים אבא . הפעלים והמילים הנלוות אליהם משרטטים אווירה אחרת לגמרי מזו ששלטה בחלק הראשון של הדיאלוג ; כאן מדובר בהתגברות של כעס עד לשיא במתח , ומכאן והלאה כיבוש הכעס ומעבר להסבר ברוח טובה ובטון בטוח אך מתון . מעניין לגלות שהדיאלוג מתחיל באמירה של גילוי לב ושיתוף בהשראת מראות הלילה " ) תראי איזה לילה מלא כוכבים ] ... [ דרכם העברתי כל לילה דרישת שלום ( " ומסתיים באותה אווירה של קרבה בין אב לבתו : " קולו הפך שקט והוא הביט בי באור החיוור של הכוכבים . " פעילות 6 ההסבר יכול להיות מצד התוכן - אדם אינו אחראי על חשכה ; הוא יכול להיות אחראי על המצב שבו שומרים את המקום חשוך . ההסבר יכול להיות גם מצד הדקדוק - משקל 'הקטלה' הוא משקל המציין פעולה של אדם ( שם הפעולה ) בבניין הפעיל . הפעלים : " הקטין , " " הגדיל , " " האפיל" ( ובשמות הפעולה שלהם : " הקטנה , " " הגדלה , " " האפלה ( " מעלים בזיכרון את שמות התואר " קטן , " " גדול , " " אפל . " לסיכום העיסוק בסיפור , כדאי להזכיר לילדים שמדובר בקטעים מתוך ספר שלם , ולהציע להם להעלות שאלות שייתכן שבטקסט המלא יימצאו להן תשובות , כמו – איך נראו חייהם של הילדים בזמן ההתקפות על הקיבוץ ? האם נפגעו אנשים בהתקפות האלה ? האם לאחר הפינוי הילדים חוזרים לקיבוץ ? פעילות 7 ( פעילות מסכמת לפרק ) בתחילת השיחה כדאי להזכיר את ההיבטים השונים של הורות שעלו מן היצירות בפרק : ההגנה הרגשית של ההורים על הילד גם בזמנים קשים והמאמץ להפגין אופטימיות ( בשיר " מחוסרי עבודה (; " המסירות ההורית בלילות ותחושת הביטחון שההורים מבקשים להעניק לילדיהם ( בשיר " ערב מול גלעד "(; יצירת השיח הערכי-מוסרי , המעורבות בחיי הילדים , הארת העיניים , התמקדות בהיתר המדומה שמעניקה המילה " כולם , " והקנייה של ערכים הומניסטיים ( בסיפור " לעזוב בית . ( " כדאי להרחיב את השיחה ולשאול את הילדים לדעתם על סמכות ההורים מול השפעת קבוצת השווים והחברה בכלל . חשוב להתייחס גם לחובת כיבוד הורים גם במקרים בהם הילדים חולקים על עמדתם . במהלך השיחה רצוי לגלות רגישות לדברים שיעלו התלמידים בהתייחס לקשר בין ילדים והורים . סביר להניח שדבריהם יתייחסו בין היתר לחיי המשפחה שלהם עצמם ולכן חשוב להיזהר מהקביעה שיש רק דרך הסתכלות אחת נכונה על יחסים בין ילדים והורים . עם זאת , מן הראוי לציין בפניהם שהורות מיטיבה מתבססת על ערכים כמו מסירות , הגנה ומעורבות בחיי הילדים . הצעה להרחבה עם תלמידים מתקדמים להלן הצעה לפעילות המאפשרת התבוננות בשמות עבריים וקישור משמעותם לזמן התרחשותו של הסיפור " לעזוב את הבית . " כהקדמה לפעילות כדאי להזכיר לתלמידים שרבים מקרב אנשי היישובים החדשים ברחבי הארץ היו עולים , שעזבו את בתיהם ומשפחותיהם בחוץ לארץ ובאו ארצה מתוך ציונות . אנשים אלה שאפו להימנות עם בוני הארץ וחלמו על עצמאות ועל מדינה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר