עמוד:113

להציע להם את האפשרות להוסיף גם מידע שרכשו מהפעילות בכיתה – מידע שאינו מופיע בקטע המידע , וכן להוריד או לשנות חלקים מההסבר שכתבו בתחילת הלימוד . בסיום הפעילות וכדרך לסכם את יחידת הלימוד , המורים יכולים לבקש מהתלמידים לקרוא בכיתה את הסיכום שכתבו . פעילות 3 –פעילות מתוקשבת מומלץ להסביר לתלמידים שלפיוט , כמו לשיר , יש " קישוטים נוספים" כגון : חריזה , חזרה , דימויים ועוד . הפעילות ב " כותר " עוסקת באמצעים האמנותיים בפיוט : חריזה , אקרוסטיכון ושיבוץ , ומאפשרת לתלמידים להכיר את המושגים האלו " על קצה המזלג . " בהתאם לרמת הכיתה , המורים יכולים לבחור האם בנוסף לפעילות האישית תוקרן הפעילות גם בכיתה לשם חזרה נוספת . כדי לא להלאות את התלמידים , בחרנו להציג בפעילות שני שיבוצים בלבד . המורים יכולים לבחור להציג בכיתה שיבוצים נוספים בהתאם לשיקול דעתם , ולהסביר אותם בעזרת המצגת ובעזרת ביאורי המילים . להלן כל השיבוצים המופיעים בפיוט . ידיד נפ שׁ אב הרחמן – בפיוט זה המילים " ידיד " ו " ידידות " מבטאות את היחס בין עם ישראל לקב . "ה הכינוי "אב הרחמן" הוא לשון פנייה נפוצה לה' בתפילה ובתנ"ך . מ שׁךְ עבד ךְ אל רצ וֹ נ ךְ – המילים " משוך עבדך" לקוחות מהפסוק בשיר השירים א , ד : " משכני , אחרי ךָ נר וּ צה ; הביאני המל ךְ חדריו , נגילה ונשמחה ב ךְ . " המשורר פותח את הפיוט בהתייחסות לחלקו הראשון של הפסוק " ) משוך עבדך אל רצונך ( " וחותם אותו בציטוט חלקו השני של הפסוק " ) נגילה ונשמחה בך . "( יר וּ ץ עבד ךְ כמ וֹ איל – מבוסס על הנאמר במסכת אבות ה , כ : " יה וּ דה בן תימא א וֹ מר , הוי עז כנמר , וקל כנשר , ורץ כצבי , וגב וֹ ר כארי לעש וֹ ת רצ וֹ ן אבי ךָ שבשמים . " מנפת צ וּ ף וכל טעם – המליצה " מנפת צ וּ ף" לקוחה מדברי השבח וההלל על התורה : " הנחמדים מזהב וּ מ פּ ז רב וּ מת וּ קים מדבש ונפת צ וּ פים" ( תהלים יט , ט . ( נפ שׁ י ח וֹ לת אהבת ךְ – המליצה " נפשי חולת אהבת ךְ " לקוחה משיר השירים : " סמכ וּ ני באשישות ר פּ ד וּ ני בת פּוּ חים כי חולת אהבה אני " ( שיר השירים ב , ה . ( אנא אל נא רפא נא ל הּ – נוסח התפילה לקוח מתפילת משה על מרים אחותו כאשר חלתה בצרעת : " ויצעק משה אל ה' לאמר א-ל נא רפא נא ל הּ " ( במדבר יב , יג . ( והיתה ל ךְ שׁ פחת ע וֹ לם – המושג " עבד עולם" המופיע בתורה מתייחס לעבד עברי . בפיוט המשורר אכן מכנה את עצמו " עבד , " אך השימוש בלשון נקבה " ) שפחה ( " נובע מכך שהבית השני שבו מופיע צירוף זה עוסק בנשמה . 117 מעובד מתוך : גזונטהייט , ב . ( תשס ( "ד-2004 " ידיד נפש" – מחברו , מקורותיו ומשמעות הפיוט . מתוך אתר דעת : http : // www . daat . ac . il / daat / sifrut / maamarim / 2-nefesh . htm

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר