עמוד:109

פעילות 6 הרב והרבנית הקדישו את חייהם לתורה ולחסד , וזכו שניהם להוקרה ציבורית בדמותו של פרס ישראל שניתן לכל אחד מהם באופן נפרד . בכדי להביא לידי ביטוי את הערכים הנלמדים מתוך החלק העיוני של הפרק , בחרנו להציע פעילות מעשית של ארגון יוזמת חסד כיתתית . ניתן לחשוב עם התלמידים על יוזמות בתוך בית הספר כמו : הקמת גמ"ח עפרונות כיתתי , אימוץ תלמידים צעירים , או סיוע בפרוייקטים בית ספריים , או לארגן יוזמה חוץ בית ספרית שתתרום ליישוב או לשכונה כולה . הפרק " ידיד נפש " ( עמוד 87 בספר הלימוד , כרך ( 1 נושא הפרק : בפרק זה התלמידים נפגשים עם סוגת הפיוט באמצעות עיסוק בפיוט " ידיד נפש , " דרך צפייה , האזנה , קריאה וכתיבה . התלמידים לומדים מהו פיוט , מתוודעים למאפייניה הייחודיים של סוגה זו , ולבסוף אף מפיקים " זמירון" פיוטים לשבת . " מפגש עם טקסטים מהמקורות היהודיים הוא רכיב משמעותי בבניית המאגר התרבותי-לשוני של אדם יהודי בישראל . ] ... [ לקריאה במקורות תרומה נכבדה לחינוך הלשוני והתרבותי של התלמידים , מכיוון שהקריאה בטקסטים אלה מפגישה את התלמידים עם שימושים ייחודיים בלשון על רבדיה ההיסטוריים ומצריכה מיומנות ייחודית להבנת הטקסטים המקיימים לעתים קרובות זיקה ביניהם " . מטרות הפרק מטרות תוכן חשיפה לפיוט-שיר קודש שבאמצעותו האדם משבח את הקב"ה ומבקש ממנו בקשות שונות . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 הכרת הפיוט כסוגה ייחודית , היכרות עם לשון הפיוט המיוחדת והבנת משמעות המסר המועבר בו . . 2 לימוד אמצעיים ספרותיים המופיעים בפיוט כמו : אקרוסטיכון , חריזה , שיבוץ ( הסבר על המונחים בהמשך . ( . 3 טיפוח האזנה וצפייה ממוקדים ומודרכים תוך הבחנה במאפיינים המוסיקליים של הביצוע . . 4 כתיבת קטע מידע הנבנה באופן הדרגתי מפרטי מידע הנאספים בתהליך הלמידה תוך הפגשת התלמידים עם פעולות אורייניות שונות השזורות לאורך הפרק : צפייה , האזנה וקריאה . . 5 יישום הידע שנלמד על הסוגה ועל מאפייניה באמצעות הכנת תוצר קבוצתי העוסק בפיוט אחר . 112 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ( התשס . ( "ג רכיבי החינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמ' . ( 16-67 ירושלים . עמוד . 81

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר