עמוד:162

יהודית . השמות החדשניים והמקוריים שהעניקו לילדיהם מבטאים את ההתרגשות , את השמחה ואת האהבה לארץ , וכן את השאיפה לזהות חדשה השוללת את הגלות . הפעילות : לצד שמה של גלילה מופיעים ביומנה ( בפרקים שלא קראתם ) שמות של ילדים נוספים בקיבוץ : תחיה , עבריה , חגי , ישראלה , בן-ציון ... התבוננו בשמות ושערו – מה רצו חברי קיבוץ דפנה לבטא באמצעות השמות שנתנו לילדיהם ? יש להניח כי ההקדמה לפעילות תאפשר לתלמידים לעמוד על כך שכל השמות המצוינים בפעילות הם עבריים וקשורים למפעל הציוני : השם " תחייה" מזכיר את תחיית האדם בארצו החדשה-ישנה ; " עברייה , " " ישראלה" ו"בן-ציון" מזכירים את הזהות החדשה שמאמצים לעצמם אלה שעלו לארץ כדי להתיישב בה ולבנות אותה ; ו " חגי" מזכיר את תחושת התרוממות הרוח שחשו אנשי היישובים החדשים בבנותם את מולדתם . הפרק " הזכות לחינוך" ( עמוד 50 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק : הפרק עוסק באחת מזכויות האדם – הזכות לחינוך ומציג ייצוגים טקסטואליים וחזותיים מתחום הדעת של גיאוגרפיה תוך התמקדות באחד מההיבטים של התחום – תופעות המתרחשות בכדור הארץ . בפרק זה התלמידים נחשפים – תוך בירור הקשר בין מקורות מידע שונים ( טקסט מידע , מפה , תמונות ) - למציאות עולמית הנקשרת לזכות לחינוך המוכרת כאחת מזכויות האדם של האו " ם . הם לומדים על מצבים שבהם ילדים כמותם אינם זוכים לממש את הזכות לחינוך בגלל גורמים שונים , אך גם על יוזמה " פרטית " ( לא של המדינה ) שמבקשת לדאוג למימוש הזכות הזו . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 מפגש עם מציאות עולמית הנקשרת לזכות לחינוך . . 2 התבוננות בהיבטים מסוימים מחייהם של ילדים במקומות שונים בעולם . . 2 העלאת המודעות לערכים חברתיים כמו : הענקת תשומת לב לחייהם של אחרים , אכפתיות ומעורבות חברתית . . 3 הכרת עמדת היהדות בנוגע לזכות לחינוך והתהליך שהביא להרחבת החינוך לכל שכבות העם מתקופת בית המקדש עד ימינו . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 הפרק מתמקד בהפקת מידע ובמיזוג מידע מתוך כמה מקורות מידע מסוגים שונים המכילים ייצוגים שונים ( טקסטואליים וחזותיים : ( התלמידים מאתרים מידע , מבינים את המקורות השונים , ו"כורים" מהם מידע אותו ניתן להסיק באמצעות הצלבה בין מיידעים . התלמידים לומדים לקשור בין מקורות וייצוגים שונים , להבין את הקשרים ביניהם ולהפיק מהם מידע . פעילות זו מכוונת לשימוש באחת מאסטרטגיות החשיבה מסדר גבוה - "זיהוי רכיבים וקשרים , " שבעזרתה התלמידים יכולים בין היתר להסיק מסקנות מתוך

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר