עמוד:155

סימני פיסוק כתיב שימוש נכון בסימני פיסוק : נקודה , פסיק , סימן שאלה , סימן קריאה , מירכאות . כתיב נכון השמטה של סימן פיסוק אחד שגיאת כתיב אחת השמטה של שני סימני פיסוק שגיאות כתיב מעטות השמטה של שלושה סימני פיסוק ומעלה שלוש שגיאות כתיב ומעלה הפרק " בין הורים לילדים " ( עמוד 42 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק : פרק זה עוסק בהיבטים שונים של הורות ושל חיי משפחה . התלמידים יקראו שלושה טקסטים ספרותיים – שני שירים ופרק מספר , שבמרכזם עומד נושא זה . היצירות שנבחרו נכתבו בידי שלושה יוצרים מרכזיים : זאב , שדורות של ישראלים גדלו על ברכי ספר שיריו " פרחי בר" ( שכלולים בו בין היתר השירים " אבי לימד אותי לשחות" ו"אינני רודף לטאות (; " לאה גולדברג , שיצירותיה לילדים בפרוזה ובשירה הן מנכסי צאן ברזל של ספרות הילדים העברית ( בהן " מה עושות האיילות , " " יקינתון" ו"נסים ונפלאות (; " יונה טפר , שספריה לילדים נוגעים בין היתר בסוגיות חברתיות-ערכיות ומשמיעים קול שפוי ואמיץ העשוי לעמת את הקוראים הצעירים עם מגוון דעות ועמדות . שירו של המשורר אהרן זאב עוסק במשבר במשפחה – האב מחוסר עבודה והדלות מחלחלת לתוך הבית ומשפיעה על המצב הנפשי-רגשי של המבוגרים ושל הילד . שירה של לאה גולדברג , שהפך עם השנים לשיר ערש , מתבונן בקשרי האהבה שבין אם לילד הּ על רקע שעת השינה , באמצעות התיאור המטפורי של הכבשה והטלה . ספרה של יונה טפר עוסק בפרשת עמידתו של קיבוץ דפנה במתקפה ממושכת בזמן מלחמת העצמאות והפינוי הזמני של ילדי הקיבוץ לחיפה . הקטעים שנבחרו לפרק עוסקים בשיחה שהתקיימה בין הילדה ( המספרת ) לאביה בזמן שבא לבקר אותה במעון הזמני בחיפה . השיחה , מלבד החלקים האישיים שבה , עוסקת בפן המוסרי-ערכי של סוגיית הרכוש הערבי הנטוש בחיפה ונוגעת בהומניזם ובכבוד האדם , בכניעה לחמדנות ובשאיפה לשלום . הקריאה תעורר שאלות גם בשאלה איך צלילי השפה מוסיפים למשמעות של יצירה ספרותית , והאם יצירת ספרות יכולה להשפיע על הקוראים . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 התלמידים ייחשפו לכמה היבטים של הורות ושל משפחה : משבר במשפחה , קשרי אהבה ודאגה בין אם לילד שלה , וריחוק מההורים עקב מלחמה . החשיפה תאפשר להם להתבונן בחייהם שלהם , במשפחתם וביחסים שלהם עם הוריהם . . 2 עיסוק בהיבטים מוסרים-ערכיים הנוגעים לכבוד האדם , חמדנות ושאיפה לשלום . מטרות הבעה , הבנה ולשון . 1 התבוננות בנקודת מבטם של הגיבורים ביצירות . . 2 זיהוי הדרכים לעיצוב האווירה בשלוש היצירות : התלמידים ילמדו לזהות את הדרכים לעיצוב האווירה בפרק , תוך התבוננות בדמויות , בנקודות המבט של הדוברים ובבחירת הסביבה שבה ממוקמות ההתרחשויות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר