עמוד:154

בהמשך כל המשפטים מעובדים לכדי טקסט אחד מקושר ולכיד תוך שימוש במילות קישור הולמות ( פעילות 3 סעיף ו . ( מומלץ להדגים בכיתה איך מוסיפים קישורים לטקסט , ולציין שהקישורים יכולים להיות כינויים המתייחסים למה שנאמר קודם . לדוגמה : את פסקה 2 אפשר לקשר לפסקה 1 באמצעות הכינוי " הם" שמתייחס לחוקרים שהוזכרו בו . " בשנת 1971 הציגו שני חוקרים ימיים תגלית לגבי הקולות שמשמיעים הלווייתנים . הם מצאו שהלווייתנים משמיעים קולות שונים ומגוונים . " מומלץ לקרוא סיכומים אחדים במליאה , להשוות ביניהם ולתת להם משוב . להלן הצעה למחוון למורים לבדיקת סיכום ארבעת הסעיפים הראשונים בפירוט של " רכיב הכתיבה" מתייחסים לתוכן ולמבנה ואילו ארבעת הסעיפים האחרונים מתייחסים ללשון הכתיבה . פירוט של רכיב הכתיבה בהתאמה למאפייני הסיכום עיקרי המידע על ... מבנה היקף אוצר מילים מבנה המשפט השיגו את היעד כתיבה תמציתית ללא פירוט , דוגמאות ותיאורים , שימוש במשפטי הכללה , ללא דעה אישית , כתיבה בגוף שלישי בלבד . הסיכום כולל את עיקרי המידע ( היגדים ראשיים ) בטקסט הטקסט כתוב באופן רציף ( לא בנקודות ) כתיבה בהיקף של שליש מן הטקסט המקורי עשיר ומגוון , משלב לשוני ההולם כתיבה ולא דיבור . מבנה תקין של משפטים ; התאמה במין , במספר וביידוע . מתקרבים להשגת היעד התאמה חלקית בשני מאפיינים הסיכום כולל את רוב עיקרי המידע מבנה חלקי : שני מאפיינים באופן חלקי כתיבה של קרוב לשליש מן הטקסט המקורי אוצר מילים עשיר עם מעברים לשפה דבורה . מבנה תקין של משפטים ; 1-2 שגיאות בהתאמה במין , במספר וביידוע . מתקדמים שימוש במאפיין אחד בלבד הסיכום כולל מידע חלקי בלבד מבנה חלקי : מאפיין אחד בלבד כתיבה של 3 משפטים בלבד או כמחצית מן הטקסט המקורי שימוש באוצר מילים דל ובמשלב לשוני נמוך – סלנג . מבנה תקין רק בחלק מהמשפטים ; שימוש שגוי בחלק ממילות היחס . נמצאים בראשית דרכם אין התאמה , אין בסיכום עיקרי מידע . אין התאמה למבנה הסוגה כתיבה של משפט אחד או בהיקף של הטקסט המקורי הכתיבה אינה קשורה לנושא מבנה לא תקין ; שימוש לא נכון של מילות יחס והתאם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר