עמוד:102

פעילויות 5-6 הדבר שאהוד מנור מדבר עליו הוא חמקמק ואולי יהיה סתום עבור הילדים . השאלות מנסות לקרב אותם אל משמעות השיר : הכמיהה להיות איתן , יציב , ממורכז ועם זאת גמיש . הזית של איזופוס נשבר , אבל על הקנה היינו אומרים שהוא חסר חוט שדרה ... בכל מקרה , השניים נמדדים לפי חוסנם החיצוני . הברוש של אהוד מנור הוא בעל עוצמה פנימית , וזו אינה עומדת בסתירה לגמישות . לכן הוא אינו נשבר , ולכן הוא יכול להתכופף ולשוב להזדקף , להיות קנה ועץ זית בעת ובעונה אחת . ברובד הלשוני ההקבלה הברורה ביותר בין הברוש לדובר היא : " שניצב בתוך שדה מול פני השמש " ( הברוש ) – " שנשבר ולא יכול מול פני השמש " ( הדובר . ( הניגוד בין הברוש לדובר מודגש באמצעות הקבלה לשונית : בעוד הברוש מתואר כמי " שניצב בתוך שדה מול פני השמש , " הרי שהדובר מתואר כמי " שנשבר ולא יכול מול פני השמש . " מהמשפט " לו רק ניתן ואלמד את דרכו של עץ אחד" אפשר ללמוד על כך שהכותב מקנא בעץ ומתפעל ממנו וכמו כן חש צער כלפי עצמו – צער המעורר בו את הרצון ללמוד ולהשתנות . פעילות – 7 פעילות הסיום – פעילות כתיבה משימת הכתיבה בפרק זה שונה ממשימות כתיבה אחרות בכך שהיא כמעט ואינה מכוונת את הכתיבה עצמה , אלא מתמקדת בטרום-כתיבה : בהלך רוח של השתהות והרהור , של תשומת לב לפרטים ושל במציאת הנגיעה האישית והקרבה לנושא . לכן כדאי להזמין את התלמידים לפעילות הזו , רק אם ניתן ליצור בכיתה אווירה רגועה ונינוחה , כזו המאפשרת את ההתמקדות שתוארה לעיל . מומלץ מאוד לבקש מהתלמידים להראות למורה את הדברים שכתבו כהכנה ( סעיפים . ( א-ג אם ירצו , הם יוכלו גם להקריא אותם לפני הכיתה . לדברים אלו יש ערך כשלעצמם , ולא רק כשלב מקדים . ייתכן שחלק מהתלמידים , שייהנו מהשלבים המוקדמים , יתקשו לכתוב בסוגה מסוימת ( שלב ד . ( אפשר להציע להם להמשיך לחשוב על הנושא שבו בחרו , לחזור ולקרוא את מה שכתבו עליו , ואולי תהליך האינקובציה הזה יאפשר להם בסופו של דבר להתגבר על הקושי . אפשרות נוספת לתלמידים הנתקלים בקושי מול המשימה הזאת היא להציע להם לכתוב משהו אחר מתוך מה שחשבו וכתבו עד כה . חשוב שבהערכת הפעילות כולה יילקחו בחשבון גם ביצועי התלמידים בהתייחס לסעיפים א-ג ושהיא לא תתמצה רק בהערכת סעיף ד – הכנת התוצר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר