עמוד:212

הטקסט הטקסט המידעי : " מדוע צמים בי"ז בתמוד ובתשעה באב" המדרש " בימי המצור על ירושלים" ( מתוך : ח"נ ביאליק , י"ח רבניצקי , ספר האגדה , חלק שני , פרק י , ב ) תבליט משער טיטוס הסוגה והמטרה החברתית טקסט מידעי לשם מידוע תיאור והסבר , ומקורות יהודיים מדרש אוריינות חזותית עולם השיח עולם השיח העיוני , והמקורות היהודיים עולם השיח של המקורות היהודיים עולם השיח של תקשורת ההמונים הערות והצעות להוראת הפרק הפרק נפתח ומסתיים בפסוקים מתוך מגילת איכה , בכדי ליצור אצל הקורא את אוירת ימים אלו . כדאי לקרוא את הפסוקים בקול ולוודא כי התלמידים יודעים מהו מקורם ומבינים את משמעותם ואת ההקשר שבו הם נאמרים . מדוע צמים בי"ז בתמוז ובתשעה באב פעילות 1 המשנה במסכת תענית מתארת חמישה אירועים שונים שאירעו באותו יום , בתקופות שונות . כדאי לוודא כי התלמידים מבינים את משמעות כל אחד מהאירועים ואת המועד ההיסטורי שבו הוא התרחש . להלן מידע המאפשר הרחבה נוספת בכיתה : בטל התמיד-בגמרא מסופר על שני מקרים דומים שארעו בימי בית ראשון ובימי בית שני , בעקבותיהם נפסקה הקרבת קרבן התמיד , דבר שסימל מפנה והתדרדרות נוספת במצבו של עם ישראל : " רבי סימון בשם ר"י בן לוי בימי מלכות יון היו משלשלין להם שתי קופות של זהב והיו מעלין שני כבשים פעם אחת שילשלו להם שתי קופות של זהב והעלו להן שני גדיים ( שאינם כשרים לקרבן ) באותה השעה האיר הקב"ה את עיניהם ומצאו שני טלאים בלשכת הטלאים ... וא"ר לוי אף בימי מלכות הרשעה הזאת היו משלשלין להן שתי קופות של זהב והיו מעלין להן שני גדיים ובסוף שילשלו להן שתי קופות של זהב והעלו להם שני חזירים לא הספיקו להגיעה למחצית החומה עד שנעץ החזיר וקפץ מארץ ישראל מ' פרסה כאותו השעה גרמו העונות ובטל התמיד וחרב הבית : והובקעה העיר ") ירושלמי תענית כג )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר