עמוד:152

טקסט עיוני מחולק בדרך כלל לפסקות , וכל פסקה ממוקדת בתת-נושא . בכל פסקה יש רעיון ומשפטים התומכים בתת-נושא . פעולת הסיכום כוללת הבנה מעמיקה של הטקסט הנקרא , וכתיבה בעקבותיו . היא כרוכה בבחירה , בקביעת היררכיות ובארגון רעיונות . בעת הסיכום על הכותבים לאתר את גרעיני הנושא בטקסט , לבחור ולדרג את המידע מבחינת נחיצותו או חשיבותו . בסיכום שהוא תמציתו של הטקסט המקורי , יש להבחין בין העיקרי למשני ולוותר על חזרות ועל דוגמאות . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 היכרות עם הנושא של הכחדת בעלי חיים ועם בעלי חיים הנמצאים בסכנה זו – דרבנים ולווייתנים . . 2 הגברת המודעות לערכי הטבע ולחשיבות השמירה עליהם . מטרות הבעה , הבנה ולשון כתיבת סיכום היא מיומנות חשובה שתלמידים רבים מתקשים לרכשה . זאת הסיבה לכך שנושא זה מופיע שלוש פעמים בספר הלימוד . הטקסט " דרבנים בסכנת הכחדה , " מאת אילת חן ( מעובד על-פי מאמר שהופיע בכתב העת " ירוק כחול לבן ( " " שירת הלווייתנים , " מאת איילת שביט ( מעובד לפי מקורות שונים ) הסוגה והמטרה החברתית כתבת מידע למטרת מידוע , תיאור והסבר כתבת מידע למטרת מידוע , תיאור והסבר עולם השיח עולם השיח של תקשורת המונים עולם השיח של תקשורת המונים הערות והצעות להוראת הפרק חלק ראשון – דרבנים בסכנת הכחדה לפרק שני חלקים . בחלק הראשון התלמידים קוראים את כתבת המידע " דרבנים בסכנת הכחדה . " הכתבה ברורה למדיי ועם זאת חשוב לוודא שכל התלמידים הבינו אותה . לשם כך עליהם לענות על כמה שאלות שעניינן התוכן והסוגה . פעילות 2 מומלץ לשוחח עם התלמידים על תפקידי הכותרת והפתיח . תפקידו של משפט הפתיחה בטקסט מידעי הוא להציג את הנושא , ליידע את הקוראים על התוכן של מה שיקראו וגם למשוך את תשומת לבם . במגזין שבו מתפרסמות כתבות רבות המתחרות על זמנם של הקוראים , תפקיד הכותרת והפתיח הוא למשוך את תשומת לבם של הקוראים ולעורר את העניין שלהם בכתבה המסוימת . פעילות 7 מהנאמר במסכת יבמות ניתן ללמוד את הערך של שמירה על בעלי חיים ואת חשיבותו של היחס הנאות לבעלי חיים , עד כדי כך שאדם אינו רשאי להביא לביתו בעלי חיים אם אינו יודע בוודאות שיוכל לכלכלם כראוי . הכתבה עוסקת אף היא בשמירה על בעלי חיים ובמניעת הכחדתם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר