עמוד:150

פעילות 13 סעיף ב – ניתן לנסח את הכללים גם כך : אל תפגעו בדומם , בחי ובצומח " ! סעיף ג - הכלל יוצא הדופן הוא " שמרו על ניקיון השמורה " . לעומת יתר הכללים שעשו שימוש בשם הפעולה , כאן נעשה שימוש בלשון ציווי . רצוי לשבץ בשיחה עם התלמידים את המונחים הלשוניים האלה : ' שם פעולה , ' 'שם פועל ' ו ' דרך הציווי . ' יש לוודא כי התלמידים מבינים את ההבדל בין פועל לשם פעולה . פעילות 14 קטעי המידע על עטלף ה פּ רות ועל הדבורנית המעשירים את הקוראים תורמים ליצירת עניין בעלון המידע . כמו כן , הם מאפשרים את זיהוי החיה והצמח ואף מספקים מידע חשוב למטיילים שרוצים להיכנס למערות ( על כך שאלה בהמשך ) ולמי שרוצים לראות בזמן את פריחת הדבורנית . פעילות 17 סעיף ב – תפקידה של ה פּ סקה השנייה הוא להרחיב / להעשיר בנושא דבורים זכרים . כדאי להסב את תשומת לב הילדים לשימוש במילה ' תרמית ' בקטע על הדבורנית ולשאול אותם : א . מה פירוש המילה ' תרמית '? ב . מהי התרמית לפי הקטע ? ג . האם זאת באמת תרמית , כמו שכתוב בקטע המידע ? פעילות 19 סעיף א-הפסקה הראשונה מוסרת מידע על מערת אליהו . סעיף ב-שתי הפסקאות האחרונות מתארות את דמותו של אליהו הנביא , כאשר בכל אחת מהן מתואר נס אחר שעשה . פעילות 20 רצוי לשוחח עם הילדים על מה שהבינו בעקבות עלון המידע היחיד שפגשו בפרק , ולסייג ולומר שעלונים כאלה של מסלולי טיולים בנויים באופנים שונים , למרות שהם משמשים בדרך כלל לאותן המטרות . אם התקבלה ההצעה לפעילות המקדימה כפתיח לפרק של היכרות עם עלוני מידע שונים , אפשר להמשיך ולשוחח כאן על אודות הבדלים בין עלוני מידע של מסלולי טיולים לבין טקסטים אחרים שהתלמידים מכירים . אם לא נעשתה הפעילות המקדימה , אפשר לעשות אותה עכשיו ורק אז להשוות בין עלוני המידע השונים לבין טקסטים אחרים . אם פעם אטוס לפריס / אורי אורבך בחרנו לצרף לשיר את הפסוק " קום ההלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה" ( בראשית יג , יז ) המבטא את הבטחת הארץ לעם ישראל , באמצעות הציווי לאברהם אבינו להתהלך בה . הדברים מהדהדים בשירו של אורי אורבך , המסביר מנקודת מבטו של ילד , כי אין טיול בעולם שישווה למסע לגליל , וזאת למרות שטרם ביקר במקומות בעולם הנזכרים בשיר ... הרחבה נוספת על הספר " באיזה שבט אתה " ? בו מופיע השיר , נמצאת בפרק " מפגשים עם ספר שלם . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר