עמוד:98

הטקסט תצלומים של קנה , זית וברושים משל " הקנה ועץ הזית , " מאת איזופוס משל יותם-שופטים ט , ו-ט , טז-כ השיר " ברוש , " מאת אהוד מנור הסוגה והמטרה החברתית טקסטים חזותיים לשם הנאה ולמידה משל לשם סיפור , שיתוף והנאה ולשם טיעון ושכנוע משל לשם סיפור , שיתוף והנאה ולשם טיעון ושכנוע שיר למטרת שיתוף והנאה עולם השיח עולם השיח של תקשורת המונים עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות הערות והצעות להוראת הפרק המשל " הקנה ועץ הזית " / מאת איזופוס פעילות 1 מטרת השאלה הפותחת לאפשר השתהות של סקרנות והפתעה , לעורר את הדמיון וגם לעודד התבוננות ( בתצלומים ) – שתהיה חשובה מאוד לפעילות הכתיבה שבסיום הפרק . כדאי לעודד את התלמידים להעלות השערות רבות ככל האפשר ולכתוב אותן על הלוח . כמו כן , כדאי להפנות את תשומת לבם להבדל בין השערות וניחושים המשיקים לעולם הצמחים ( כמו האם הציפורים מעדיפות יותר את הקנה או את עץ הזית ? מי מהם נותן יותר צל ? וכדומה ) לבין השערות וניחושים שאין להם קשר לעולם הצומח ( כמו למי מבין השניים יש " טלפון חכם" משוכלל יותר . ?( חשוב שההבחנה הזאת תיעשה בלי שיפוטיות . פעילות 4 כדאי לשוחח עם התלמידים בכיתה על הבחירות שלהם , ואם יש הבדלים ביניהן , לבקש מהם לנמק ולהסביר אותן . כך גם תתגלה מידת הבנתם את שמות התואר ואת האסוציאציות שהם העלו . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להקדים ולברר אם הם מכירים מילים שאינן שכיחות בשפה המדוברת , כמו גאה , פשרן , יהיר , גאוותן , ולפי הצורך להסביר אותן בעזרת דוגמאות . פעילות 5 סעיף א – בזמן הוויכוח עץ הזית מגנה , ואילו הקנה שותק ולא עונה - כלומר העץ מתנצח , ידען ומלא בתחושת ערך בעוד קנה הסוף מוותר ולא עומד על כבודו . התנהגותם בסערה היא בבואה של התנהגותם בזמן המריבה . סעיף ב – לצורך סיוע באפיון של שני סוגי ההתנהגויות , אפשר להציע לתלמידים להציץ בשמות התואר שמיינו בפעילות . 5 במידת הצורך , אפשר להציג להם רשימה של אירועים , ולבקש שישערו כיצד היה עץ זית מתנהג במצב כזה , וכיצד הקנה . דוגמאות לאירועים כאלו : מחנכת הכיתה חולה , והמורה המחליפה מרבה לצעוק , מענישה שלא בצדק ומעליבה ילדים . חבורת בריונים פולשת לשכונה שקטה , מרעישה , מלכלכת אותה ומטרידה את תושביה . מדינה זרה כובשת את המדינה שבה אתם גרים , והשלטון עובר לידי זרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר