עמוד:207

לתלמידים כי הנושא רלוונטי ביותר לזמננו , שכן הזמינות של אמצעי התיעוד בטלפון הנייד מפתה רבים לצלם . העמקת העיסוק בסוגיית החובה להציל תתפתח בהדרגה במהלך הפרק , לכן חשוב לא להתעכב על כך יתר על המידה בשלב זה . ה"כניסה" הזאת נועדה לגרות את סקרנות הילדים . מורים שיבחרו בכך יכולים לעסוק בקצרה באפיונים ובמטרות המיוחדות של קריקטורות : הגזמה או עיוות צורה לשם העברה של רעיון . מן הקריקטורה עוברים לחוק " לא תעמוד על דם רעך . " העיסוק בתוכנו של החוק ( ולא בסוגה שלו ) נעשית באמצעות שאלה המקשרת בינו לבין הקריקטורה ( פעילות ( 3 ובינו לבין דברי הרמב ) "ם פעילות . ( 6 בסיום הפרק תעלה שאלת הצורך בחוק , ולכן לא כדאי לעסוק בה בשלב זה . הערה : כחלק מפיתוח האוריינות האקדמית , כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לשני המקומות בפרק שבהם מופיע הסימן " ] ... [ " המציין השמטה . " לא תעמוד על דם רעך , " התשנ , 1998 – "ח חוק מתוך ספר החוקים 1670 אפשרות הרחבה למתקדמים : על מבנה הכותרת של חוק לפניכם כמה כותרות של חוקים . כל כותרת בנויה משני חלקים . מהם החלקים ? מהו לדעתכם התפקיד של כל חלק ? חוק השבת אבידה , "ג-1973תשלה חוק הגנת הצרכן , התשמ ; "א-1981 חוק שכר שווה לעובדת ולעובד , התשנ ; "ו-1996 חוק איסור נהיגה ברכב בחוף הים , התשנ . "ז-1997 מצוות "לא תעמוד על דם רעך" משנה תורה לרמב"ם , הלכות רוצח ושמירת הנפש , א יד הקטע השלישי בחלק הפותח של הפרק הוא ציטוט מדברי הרמב"ם המסבירים את המצווה " לא תעמוד על דם רעך" שעל שמה נקרא החוק . בשל לשונם המורכבת של הדברים , כדאי לקראם בכיתה ולוודא כי התלמידים מבינים את משמעותם . כדאי להסתייע בביאורי המילים המופיעים בתחתית הטקסט . פעילות 5 בפעילות זו התלמידים מתבקשים להציע דוגמאות למצבים שונים המחייבים התערבות . אין לדרוש מהתלמידים שהדוגמאות יהיו על-פי החלוקה של הרמב"ם : "כשרואים , " " כששומעים" ו"כשיודעים . " במקרה שהתלמידים לא יעלו בעצמם די מצבים כאלה , אפשר להציג בפניהם את הדוגמאות המופיעות להלן ולבקש מהם להגיב להן על פי-מה שקראו עד כה בפרק : הרדיו דיווח על שיטפון שמתקרב למקום שהחברים שלכם אמורים להגיע אליו ( כששומעים וכשיודעים (; חבר סיפר שהוא מתכוון לפרסם מידע שקרי על חבר אחר ( כששומעים (; לא רחוק מביתכם נפער בור בכביש , ועוברים ושבים עלולים ליפול לתוכו בלילה ( כשיודעים (; נתקלתם בילד שמכה באכזריות ילד אחר ( כשרואים (; מנעתם מילדה לחצות כביש באור אדום ( כשרואים . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר