עמוד:149

לאחר הפעילויות הראשונות שבהן איתרו התלמידים מידע וכך הכירו כל חלק בעלון בנפרד , מומלץ להרחיב את השיחה ולעסוק בהיבטים המבניים שלו . זאת מתוך כוונה להפנות את תשומת לבם לאופיו הייחודי של הטקסט , הכולל טקסט רציף ( פסקות ) וטקסטים בלתי-רציפים ( רשימת נקודות ) וגם ייצוגים חזותיים ( תמונות ומפה , ( וכדי להוביל אותם למסקנה שמדובר בטקסט מעורב / מרובה ייצוגים . ( ניתן לקרוא על כך בהרחבה בתת הפרק " תצורות שונות של טקסט" בחלק המד"ל הכללי . ( המורים יבחרו אם להשתמש במונחים המטה-שפתיים בצורה מפורשת או לא . בשלב הזה מומלץ כי השיחה רק תעלה למודעות את הדברים מאחר שפעילות הסיום מתייחסת גם להיבט המבני של עלון מידע ושם ניתן להרחיב יותר . אך הדבר עומד כמובן לשיקול דעתם של המורים בהתאם לכיתה ולהתפתחויות המתרחשות בעת העבודה על הפרק . הצעה לפעילות נוספת – הופכים נקודות למשפטים אפשר לתרגל עם תלמידים מתקשים , או עם כלל הכיתה , הפיכת מידע המובא בנקודות למשפטים שלמים . אפשר לנסח את הפעילות באופן הזה : בעלון שבעמוד 26 חלק מן המידע מובא בנקודות ( ולא במשפטים . ( בחרו 3 נקודות , וכתבו אותם כמשפטים שלמים . היעזרו בדוגמאות . דוגמאות : . 1 דרגת קושי : בינוני משפט שלם : דרגת הקושי של הטיול היא בינונית . . 2 אזור בארץ : הכרמל משפט שלם : האזור בארץ שבו יתקיים הטיול הוא הכרמל . פעילות 7 באמצעות השיחה בכיתה שתתבסס על הדוגמה של עלון המידע העוסק במסלול של רכס אצבע , ניתן להגיע להכללות הנוגעות לעלוני מידע של מסלולי טיולים בכלל . אפשר גם להיכנס יחדיו לאתרי אינטרנט , כמו האתר של החברה להגנת הטבע והאתר של רשות הטבע והגנים , ולהתבונן בעוד תיאורים של מסלולי טיולים . פעילות 9 עלון מידע במהותו מכיל חלקים הקשורים בנושא העל , אך אינם תלויים בהכרח זה בזה ואינם חייבים לבוא בזה אחר זה . למשל ה פּ סקה שכותרתה " אתרים נוספים באזור " יכולה להופיע גם לאחר תיאור המסלול . כך גם ה פּ סקה " כללי התנהגות בשמורת טבע , " שמהווה מעין נספח לעלון , יכולה להופיע בסוף . העבודה בזוגות מזמנת סיעור מוחין בנושא של טקסט מורכב , שבמסגרתו יתאפשר לכל אחד מבני הזוג להכיר נקודת מבט שונה משלו וכך להגיע להחלטה רחבה ומבוססת יותר . התלמידים יכולים להוסיף לעלון תמונות המציגות חלקים מהמסלול – למשל , תמונה של פתח המערה או תמונות של אתרים נוספים באזור המוזכרים בעלון . כמו כן הם יכולים אולי לציין מקומות שניתן לסעוד בהם או מקומות שאפשר לשתות בהם מים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר