עמוד:201

דומה צבע הרקע ? מהי הבעת הפנים של הצייר ? האם אפשר לדעת אם הצייר צייר את עצמו או מישהו אחר . איך אפשר לדעת ? האם מישהו יודע מי הצייר ? מי המצויר בתמונה ? ייתכן שיהיו בכיתה תלמידים שפגשו את יצירתו של ואן גוך . ואן גוך הוא אחד הציירים שנכלל בסדרה לילדים " פגישה ראשונה עם גדולי האמנים בעולם " שכתב מייק ונציה וראתה אור בהוצאת כנרת . פעילויות 2-3 הקטע מהאנציקלופדיה " אביב" מספק מידע על ואן גוך . התלמידים יתבקשו להתייחס לעובדות ממנו במהלך הפרק כולו . בשלב זה חשוב לוודא שהבינו את הכתוב בו באופן כללי ( ולשם כך נועדה פעילות . ( 3 כמו כן , כדאי לוודא שתהיה שונ וּ ת בבחירת העובדות . במקרה שהתלמידים בוחרים בדיוק באותם הפרטים , יש להרחיב את היריעה במסגרת השיעור ולבקש מהם להצביע על עובדות נוספות . פעילויות 5-7 במטלות אלה התלמידים פוגשים מושגים שונים בתחום הצבעים . אפשר לשאול כמה שאלות על שני גלגלי הצבעים כדי לוודא שהם מובנים . לדוגמה : למה הסגול מופיע בין אדום לכחול ? איזה צבע משלים את הצבע הכחול ? אפשר לשאול גם על תחושות שצבעים מעוררים אצלם . פעילות 6 כדאי להציע לתלמידים לאסוף את כל המושגים הקשורים לעולם הציור שעליהם קראו בקטעים השונים ולרכזם באמצעות אחת מהדרכים האלה : רשימה במחברת , טבלה במחברת , מילון דיגיטלי , או יצירת פינה בכיתה שבה ירוכזו המושגים האלה . להלן רשימה של המושגים שהוזכרו עד כה : צבעים כהים , תחריטי עץ , טכניקת אמנות , התרשמות ; זרם , אימפרסיוניסטים , דיוקנאות , דוגמנים ; מריחות צבע , צבעים עזים , גוון , עוצמה ; צבעי יסוד , "צירופים , " צבעים משניים , צבעים משלימים , צבעים חמים , צבעים קרים . בקטע המידע מופיעים המילים והצירופים צבעי יסוד , צבעים משניים , צבעים משלימים , צבעים חמים , צבעים קרים . פעילות 7 פעילות זו באה להראות את השימוש הכפול במושג פּ לטה או לוח צבעים . מצד אחד הדבר הקונקרטי – הלוח שעליו מערבב כל צייר צבעים כפי שמומחש בציור הראשון . מצד שני מגוון הצבעים האופייני לצייר . התשובה לחלק השני של השאלה נמצאת בפסקה השנייה בקטע מאנציקלופדיית " אביב . " בחלק השלישי התשובה הראשונה והישירה היא שההגדרה הראשונה מבין השתיים היא המתאימה לציטוט מתוך המכתב . אבל אם יטען מישהו שהביטוי " אפורים של הטבע" מתייחס למגוון צבעים האופייני לאמן , אי אפשר שלא לקבל גם את זאת . פעילות 8 פעילות זו היא הזדמנות לפנות לילדים בכיתה ששפת אמם אינה עברית . המסקנה אמורה להיות שיש מילים הרווחות בשפות רבות בשינויים קלים של הגייה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר