עמוד:88

הטקסט המעשייה האמנותית " בגדי המלך החדשים , " מאת הנס כריסטיאן אנדרסן השיר " מה יש למלך מתחת לכתר , " ? מאת לאה נאור סיפור העם " הסנדלר העני והמלך" מלוכה בעם ישראל-ספר שמואל א , פרק ח ( פסוקים ז-יז ; ופסוקים יח-כב ) הסוגה והמטרה החברתית מעשייה לשם שיתוף והנאה שיר למטרת שיתוף והנאה סיפור לשם שיתוף והנאה פסוקים מן התנ"ך לשם טיעון ושכנוע עולם השיח עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות עולם השיח של הספרות עולם השיח של המקורות היהודיים הערות והצעות להוראת הפרק המעשייה האמנותית " בגדי המלך החדשים " / מאת הנס כריסטיאן אנדרסן במרכז הסיפור עומד מלך גנדרן , שתשוקתו לבגדים חדשים גורמת לו להזניח את ענייני הממלכה . הוא מתפתה להאמין להבטחות של זוג נוכלים שלפיהן רק אנשים חכמים יוכלו לראות את הבגדים שהשניים יתפרו לו . במהלך התפירה המלך משגר אל האורגים הנוכלים כמה משריו כדי שיתרשמו מהבגדים החדשים , אבל החשש שייתפסו כטיפשים גורם להם לסכור את פיהם ואיש מהם אינו מודה שאינו רואה דבר . כשהבגדים מוכנים גם המלך עצמו אינו מעז להודות שאינו רואה את מה שהנוכלים " מציגים" בפניו , שמא ייחשב לטיפש ; הוא יוצא אל הרחובות בתהלוכה חגיגית – כשהוא עירום . בין המוני הצב וּ עים המריעים למלך ולבגדיו החדשים יש רק ילד אחד שאינו חושש לדעת הקהל , מפר את השתיקה וצועק : " המלך עירום " ! סוף הסיפור הולם את מוסכמות הסוגה של מעשייה אמנותית ; אין כאן " הסוף הטוב" המצופה במעשייה , והשאלות הערכיות-חברתיות שהסיפור מציף ממשיכות ללוות את הקוראים . פעילות 1 לפני קריאת הסיפור כדאי להעמיד את השאלה לשיחה בכיתה . אפשר לערוך דיון על אודות לחץ חברתי ועל הכרוך באמירת האמת ובנאמנות לעמדה הנוגדת את דעת הרוב . כדי לעורר את העניין של התלמידים בנושא , כדאי להמחיש אותו באמצעות אירועים או מצבים מעולמם : כיצד ינהגו במקרה שבו חבריהם יחליטו לצאת לבילוי משותף במקום כלשהו שאינו נראה להם ? איך ינהגו במקרה שבו רוב הילדים יתנהגו באופן פוגעני כלפי אחד מהילדים בכיתה ? באיזו מידה הם נענים למוסכמה הקשורה לאופנה או למותגים ? ההתמודדות עם שאלות אלו תאפשר להם לבדוק את השאלות האלה : האם קל לצאת נגד דעת הרוב ? מה המחיר החברתי שהתנהגות כזו עלולה לגבות ? מה עלול לקרות כשאין ביקורת על דעת הרוב ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר