עמוד:141

פעילות 2 בשיחה כדאי להעלות את מגוון ההתמודדויות של העולים החדשים בתחומים שונים : למשל הקושי לרכוש שפה חדשה בגיל מבוגר ולהשתמש בה ביעילות , הקושי בהכרת זכויותיהם וביצירת קשר עם מוסדות כמו רשות מקומית , מרפאה , בית ספר , הקושי במציאת מקום עבודה מתאים ובהוכחת היכולת לעבוד במקצוע הקודם והקושי בהיכרות עם מנהגים ומוסכמות חברתיות . התלמידים יוכלו לספר מניסיונם במשפחה או מסיפורים שקראו . בכיתה שיש בה עולים או בני עולים כדאי לשלב סיפורים אישיים , ואפשר גם להזמין מבוגרים ממשפחות התלמידים שחוו עלייה מוצלחת כדי שיספרו על הסתגלותם למקום החדש . פעילות 3 סעיף א – התלמידים פוגשים בסיפור מילים לא מוכרות רבות . הבנת מילים בהקשר היא מיומנות חשובה החיונית להבנה ראשונית של הטקסט . בפעילות זו התלמידים ינסו את כוחם בהבנת מילים לא שכיחות כמו מחם ( תה , ( נ וּ ל ( אריגה , ( כיבוש ( מלפפונים , ( שק ( י וּ טה ) וכיוצא באלה . ההקשר שבו נאמרות המילים הללו והמילים שלפניהן ושלאחריהן יסייעו לילדים לשער את פירושיהן . לא כל מילה בטקסט חשובה להבנתו , וכדאי להרגיל את הילדים לשער את משמעותה של מילה על-פי ההקשר שבו היא מופיעה או לפי " מילים שכנות , " להתקדם בקריאה , ולהיעזר במילון רק כשהמשמעות המשוערת איננה מתקבלת . סעיף ב – בקטע מופיעים הביטויים : " מכונת תפירה מדגם ישן , " " כינור נטול מיתרים , עליו למד בשעתו ילד מילדי המשפחה פרק בנגינה , " " גלילי בד מלמלה שיצאו מן האופנה לפני כחמישים שנה " ועוד . תפקידם של ביטויי הזמן להדגיש את גילם של החפצים , ובכך לתאר היבט מסוים באישיותה של דודה יוספינה . כמו כן הם נועדו להראות שלפני עלותה ארצה חיה דודה יוספינה בסביבה שונה מאוד מהכפר הקטן בישראל , שהיו בה געגועים לעולם שחלף ואולי גם לאנשים שנעלמו מחייה , שהחפצים הללו שימרו בתודעתה זיכרונות , ואולי גם שתמיד היה לה קושי להיפרד מחפצים , כפי שעולה גם מהעימות בינה לבין הוועד . פעילות 4 צירוף הניגודים שבביטוי מעצים את כוונתו לגנות את הדודה . המילה " רוזנת" שייכת לשדה הסמנטי של מלכות ושל אצולה , ואילו המילה " אורווה" שייכת לשדה הסמנטי של בעלי החיים . הפער בין ארמון מלכות לבין אורווה הוא הפער שבין עוני לעושר , בין רוממות לעליבות . הכינוי " רוזנת האורווה" לועג לדודה על מנהגיה ועל חפציה שראו ימים טובים . ייתכן שיש בו מחאה גם על מה שנתפס כיוהרה והתנשאות של הדודה נוכח חייהם הפשוטים של המקומיים . פעילות 5 שיח על משמעותם של שמות מעשיר את הטקסט ומוסיף לו משמעות . המילה " שעועית" בשם הכפר מדגישה שוב את הפער בין ההידור שמשתקף בחפציה של הדודה יוספינה , לבין השעועית – מאכל פשוט , יום-יומי , גס משהו , המקושר עם אנשי הכפר . בנוסף לכך , כשם שזרעי השעועית ( מה שמכונה " שעועית לבנה יבשה ( " הם קטנים ודומים מאוד זה לזה , כך אנשי כפר שעועית הם אנשים קטנים חסרי צבעוניות שאינם סובלניים לש וֹ נ וּ ת . שמותיהן של הילדות שרי אלון ונחמה מתאימים לאישיותן . השם שרי אלון משקף עוצמה ( שרי נגזר מהמילה 'שררה' ואלון הוא עץ חזק וחסון ) והשם נחמה משקף את הפן האנושי , הרגיש והחומל של הילדה שהפכה לחברתה של עמליה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר