עמוד:199

. 2 לימוד התורה – לאפשר לכל הרוצה בכך ללמוד תורה , וכך להפיץ את התורה בקרב קהלים רבים ככל האפשר ( ולא רק בקרב חכמים , עשירים או בעלי ייחוס , כפי שסברו חלק מהחכמים באותם הימים . ( . 3 שמירת מצוות התורה – קביעת תקנות שיסייעו בשמירת המצוות וההלכות . כפעילות סיכום אפשרית , ניתן לשוחח בכיתה על דברים נוספים העוברים מדור לדור : מסורת ומנהגים , ערכים , שירים , סיפורים , חפצים ואפילו מאכלים . אפשר להציע לתלמידים להיעזר בבני משפחתם ולכתוב על חפץ , ערך , מנהג או כל דבר אחר העובר במשפחתם מדור לדור . ניתן להיעזר בהנחיות האלה : תארו את החפץ . כיצד עבר מדור לדור ? מה הוא מסמל עבור בני משפחתכם ועבורכם ? מה אתם לומדים ממנו ? האם גם אתם תרצו להעביר אותו הלאה ? מדוע ? הפרק " ביקור במוזיאון " ( עמוד 135 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק : הפרק יפגיש את התלמידים עם הצייר וינסנט ואן גוך , ויזמין אותם לאתר המציג תמונות רבות של האמן הדגול . התלמידים ילמדו איך לנווט באתר , ירכשו מושגים אחדים על ציור שיעזרו להם להתבונן בתמונות ולשוחח עליהן , ויאצרו ( יכינו ) תערוכת ציורים קטנה בליווי הסברים . " האמן מחויב לעצמו ולקהלו , ופועל כאדם המעצב את דעותיו והשקפת עולמו באופן העמוק והחופשי ביותר שאליו הוא יכול להגיע . המניע המגדיר אותו הוא הצורך לבטא את עולמו הפנימי ולהגיב על הנעשה סביבו , גם אם הדבר לא תמיד נעשה בשפה שאנו מסוגלים לפענח בקלות . שפה זו של האמנות מאפשרת את המבע האישי ואת המבט הביקורתי כלפי העולם שבתוכו אנו חיים . אמנות טובה שולחת אותנו למקומות שלא ידענו , התעלמנו מהם או הדחקנו אותם . האמן מנסח שוב ושוב ללא הרף את המציאות שמסביבו , ומזמין אותנו להצטרף אליו במסע של שאלה , חקירה , ביקורת ורפלקסיה . על כן , הבנת האמנות אינה מסתפקת בהנאה החושית והרגשית , אם כי אלה אינן בשום אופן הנאות טריוויאליות או חסרות משמעות . ומעבר לכך , לא רק יצירת האמנות כשלעצמה חשובה – אלא גם הדיון הפורה המשתמע ממנה והכלול בה , על העולם ועל עולם האמנות " . דברים אלה שכתבה רחל שליטא על אמנות המאה 21 מיטיבים לייצג גם את עניינו של פרק זה העוסק בואן גוך . 125 שליטא , ר . על החינוך לאמנות בעידן התקשורת החזותית . מתוך האתר "סל תרבות ארצי : " http : // www . saltarbutartzi . org . il / Index . asp ? ArticleID = 104 & CategoryID = 132 & Page \ = 1 ) נדלה ) 6 . 10 . ב-2014

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר