עמוד:197

פעילות 1 התלמידים מוזמנים לקרוא את הטבלה בעיון ובסופו של המהלך לשער מדוע הובאו הביכורים דווקא משבעת המינים . חלק מן המידע ניתן באמצעות תמונות וחלקו במידע קצר . בהמשך מופיעות שאלות המשמשות פיגומים להעלאת ההשערה . אישוש ההשערה יתקיים בקריאת קטע מספרו של עזריה אלון " שבעת המינים . " חשוב לאפשר לתלמידים להתנסות בכל המהלכים , ולא לומר להם מיד את התשובה . בעבודה עם מתקשים או במידת הצורך ניתן לתת לתלמידים להתנסות בהפקת מידע מטבלה , לדוגמה : . 1 איך מוצאים מידע בטבלה ? השלימו : א . כדי לדעת מהי התוצרת של הזית מצליבים בין __________ שמציגה מידע על הזית לבין העמודה ( טור ) שמציגה מידע על . ___________ ב . כדי לדעת איזה סוג גידול היא השעורה , קוראים את המידע בתא המשותף לשורה של _______ ולטור של . _________ . 2 ניתן להזמין את התלמידים " לחוד חידות " י"עפ הטבלה כגון : מי אני ? פעילות 4 הביכורים שהובאו לבית המקדש בעתמש המינים סימלו את התודה וההודיה 'לה על שזכו להצליח בגידולם , שכן שבעת המינים היו אמצעי המחייה העיקריים של האנשים בתקופה זו . כיצד הגיעה התורה מהר סיני ועד אלינו ? לאחר התקופה של אנשי " כנסת הגדולה " נמשכה מסירת התורה בעל-פה מדור לדור , עד לחורבן בית שני . לאחר החורבן גזרו הרומאים גזירות קשות על ישראל , וביניהן האיסור ללמוד תורה . רבי יהודה הנשיא , ראש הסנהדרין , שחשש שהתורה שבעל-פה תישכח מעם ישראל בגלל איסור הלימוד , החליט להעלות את הדברים על הכתב . הוא אסף את כל דברי התורה שהועברו בעל-פה עד אותם ימים , וערך אותם בשישה סדרים ( חלקים ) הנקראים " משנה . " מכאן ואילך החלו לכתוב את דברי התורה שבעל-פה שהתחדשו בכל דור , עד לימינו אנו . מקור השם משנה בשורש שנ " ה ומשמעותו : לחזור על הלימוד עוד ועוד , כדי שייזכר בעל-פה ולא יישכח במעבר מדור לדור . בהקשר זה אפשר לספר את המדרש הבא בלשונכם : " אמר אליהו : פעם אחת הייתי מהלך בדרך ומצאני אדם אחד שיש בו מקרא ואין בו משנה , ובא אלי בדרך מינות ואמר לי : מקרא ניתן לנו מהר סיני , משנה לא ניתנה לנו מהר סיני . ואמרתי לו : בני , והלא מקרא ומשנה מפי הגבורה נאמרו . ומה בין מקרא למשנה ? משלו משל : למה הדבר דומה ? למלך בשר ודם שהיה לו שני עבדים , והיה אוהבן אהבה גמורה . נתן לזה קב חיטין ולזה קב חיטין , לזה אגודה של פשתים ולזה אגודה של פשתים . הפקח שבהן מה עשה ? נטל את הפשתן וארגו מפה , ונטל את החיטין ועשאן סולת , ביררה , טחנה , ולשה ואפה , וסידרה על גבי השולחן , ופרס עליה מפה , והניחה עד שיבוא המלך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר