עמוד:190

" אש , " ואין דרך " הגיונית" להבחין בינן לבין שמות עצם בזכר . לעומת זאת , חלק מהמילים שהעיצור האחרון שלהן ת' הן מילים בזכר " ) צומת , " "צוות , " "שירות . ( " צורות הרבים של שמות העצם הן כידוע בלתי סדירות : חלק משמות העצם בזכר , ריבוים כשמות עצם בנקבה ( סופית X ות , כגון " חלונות , ( " וחלק משמות העצם בנקבה , ריבוים כשמות עצם בזכר ( סופית X ים , כגון " נמלים . ( " תרגול ההתאם במין ובמספר הוא אפוא חיוני להקניית השליטה בשמות העצם , ובעיקר הלאסדירים שבהם . שם התואר , כידוע , נוהג בסדירות , וצירופו לשם העצם " ) נמלים קטנות ( " עשוי להיות לעזר בהכרת המין הדקדוקי של השמות . תארים בפרסומת לתואר יש מקום מרכזי בפרסומת . מטבעם אין רוב התארים מדווחים על עובדות , אלא הם מבטאים עמדה והערכה . הפרסומת , שתפקידה המרכזי שכנועי , משופעת בתארים בתבניות שונות , בחלקם הגדול תארים בערך היתרון וההפלגה . היסוד הדקדוקי , במקרה זה התואר , משמש לנו נקודת מוצא ללימוד הסוגה של מודעות הפרסומת , תפקידה התקשורתי וכמה מאמצעיה הרטוריים והלשוניים . רבים מצביעים על השלילי שבפרסומת , אך כיוון שהפרסומת הפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים , וכיוון שיש בה הרבה דינמיות , יצירתיות ותחכום לשוני , בחרנו להתמודד עם סוגה זו ולהפיק ממנה תועלת לימודית ויצירתית . מומלץ לעבוד על תפקיד סיסמת הפרסומת ועל אפיונים בולטים של סיסמאות במודעות פרסומת נבחרות . ניתן לעמוד על אפיונים מילוניים ( אוצר מילים וביטויים , כולל אופני סטייה משעשעים מביטויים מקובלים , ( יסודות דקדוקיים ( כגון שימוש שכיח בתארים , ( סטיות מכוונות מהתקן ( כגון : " הכי מרק שיכול להיות , " " בוקר טוב ישנתי פרדייז . ( " ניתן לעבוד עם התלמידים ( רצוי בעבודה בקבוצות ) על חיבור מודעות פרסומת ( או רק סיסמאות פרסומת ) למוצרים או לשירותים . מובן שעבודה כזאת דורשת הכנה " תקשורתית : " בחירת המוצר או השירות , קביעת קהל היעד , קביעת ערוץ התקשורת ( עיתון בית הספר , לוח מודעות שכונתי , עיתון יומי וכד , ( ' קביעת תחבולות פרסומיות ( חנופה לנמען ולטעמו הייחודי , שבח למוצר , רמז שלילי למתחרים . ( יש מקום לנתח ניתוח לשוני-סגנוני את האמצעים שננקטו על-ידי הקבוצות השונות בניסוח מודעות הפרסומת . הפרק " רשב"י בחברותא " ( עמוד 119 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק : רבי שמעון בר יוחאי הוא אחת הדמויות המזוהות עם ל"ג בעומר , אם כי יתכן ורבים מן התלמידים לא ידעו להסביר כי ל"ג בעומר הוא יום פטירתו ובשל כך מתקיימת ביום זה ההילולה בקברו במירון . אחד הסיפורים המפורסמים על רשב"י הוא בריחתו מהרומאים למערה , המובא בפרק זה . הסיפור בכללותו ודאי מוכר לילדים , אך זוהי הזדמנות לקרוא אותו במלואו ולעסוק בו בהקשר מעט שונה . הפעילות בפרק מכוונת להכנת לימוד בחברותא , שנפוץ ברבים מבתי הספר . באמצעות הפרק לומדים התלמידים כיצד להכין יחידת תוכן ללימוד משותף עם תלמידים צעירים מהם , מיומנות שיכולה לשמש אותם גם במפגשים ובתכנים אחרים . הפרק מתייחס ללימוד משותף עם תלמידי כיתה ג , אך ניתן כמובן להתאים את הלימוד לכל שכבת גיל אחרת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר