עמוד:75

הלכות תשובה לרמב " ם פעילות 11 סעיף ג-אפשר לבקש מהתלמידים למצוא בדברי הרמב"ם ציטוט המתייחס למעשיו של רבי אלעזר : " אפילו לא הקניט את חברו אלא בדברים צריך לפייסו ולפגוע בו עד שימחל לו " סעיפים ד-ו- הרמב"ם מתייחס באופן חד משמעי כלפי מי שאינו מוכן למחול , וקורא לו " אכזרי . " הוא תובע ממנו לא רק להיענות לבקשת המחילה , אלא להיענות לה היענות מלאה , בלב שלם וברצון וללא רגשי טינה . הקבוצה מוזמנת לנהל דיון על השלכות הדרישה הזו : האם היא תובענית מדי ? האם היא מתעלמת מרגשותיו של הנעלב ומתחשבת רק בעולב ? איזו מטרה יכולה להיות לדרישה החמורה הזו – אולי היא יכולה לעזור גם לנפגע להמשיך הלאה ולא לגרור עמו את העוול שנגרם לו ? סעיפים ז-ח- לאור כל השיחות , הפעילויות וההתבוננות העצמית שליוו את הפרק , התלמידים מתבקשים ליישם את התובנות שהסיפור עורר בהם ולגבש עמדה על התנהגותו של " המכוער . " הדינר הגזול פעילות 2 האזנה לקריאה קולית מקצועית של הסיפור עשויה להעצים את חווית הפגישה עם הסיפור . בסיפור משובצים ביטויים ומלים במשלב לשוני גבוה , והוא מתאר אורחות חיים הזרים לתלמידים של היום . בכיתות בהן אין חיבור לאינטרנט מומלץ לקרוא את הסיפור בפני התלמידים , בקול . פעילות 3 הגיבור חווה תהפוכות במהלך חייו . " סידור " האירועים שחווה על פי רצף העלילה יתרמו להבנת הרובד הגלוי של הסיפור כיוון שקיים קשר הדוק בין מעשיו / התנהגותו לקורות אותו . פעילות 4 כל הפתגמים מתאימים למעשה לסיפור . למשימה מספר מטרות : לשחזר את הסיפור על פי רצף ההתרחשות : כיוון שכל פתגם רלוונטי לתחנה אחרת בחייו של הגיבור לחשוף בפני תלמידים פתגמים . לזמן מצבי שיח דבור בסוגה הטיעונית : על התלמידים לנמק ולהסביר את בחירתם . ירד מנכסיו- תיאור ההידרדרות הכלכלית שחווה שיחקה לו השעה- הייתה לו הזדמנות לקחת דינר שנשמט , לקח ו " בזכות " הדינר עלה לגדולה החזיר עטרה ליושנה- הן מבחינה רוחנית והן מבחינה חומרית הלך בדרך הישר- הגיבור בתחילת הסיפור

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר