עמוד:131

" תחבורה בעתיד , " מאת מיכאל ויצמן , ( כתבה מעובדת על פי TG 11 . 12 . 2010 , SPOT " פשוט התניעו את העיר ... וסעו , " מאת הראל עילם ( כתבה מעובדת מתוך " כלכליסט ( " כתבה לשם מידוע , תיאור והסבר ולשם שיתוף והנאה כתבה לשם מידוע , תיאור והסבר ולשם שיתוף והנאה עולם השיח של תקשורת ההמונים עולם השיח של תקשורת ההמונים הערות והצעות להוראת הפרק " העתיד שהיה והעתיד שיהיה " מאת יורם אורעד ( כתבה מעובדת מתוך כתב העת " עיניים "( מטרות ההוראה של החלק הזה בפרק מטרות תוכן הצגת שדה החשיבה על העתיד בפני התלמידים . מטרות הבנה , הבעה ולשון . 1 עיסוק במאפיינים של כתבה : מבנה הכתבה ואופן התפתחותה מה פּ סקה הפותחת לפסקת סיום ; דרכים שונות של שימוש בדוגמאות ומטרתן . . 2 הפניית תשומת לב לאבחנות בעלות משמעות בקריאה של טקסטים עיוניים : ' ידיעה ' לעומת ' השערה ' לעומת 'ניחוש '; 'קביעת עובדה ' לעומת 'הצבת שאלה ' לעומת ' הבעת דעה . ' פעילות 1 בתרבויות שונות מאמינים ביכולת לחזות את העתיד ( מגידי עתידות , נביאים , קוראים בקפה ועוד , ( אולם הדעה הרווחת היא , שמתוקף העובדה שהעתיד עדיין לא קרה – אי אפשר לדעת אותו , אלא רק לשער , לדמיין , להסיק עליו מתוך אירועים בעבר ובהווה . השאלה האם כדאי לדעת , יכולה לעלות טיעונים כמו : " לא , כי אולי יקרו דברים רעים "; וגם " לא יהיו הפתעות "; או " כן , כי אפשר לתכנן ולהתכונן מראש . " פעילות 4 פעילות זו מזמנת ניסוח של טיעון שנימוקיו יתבססו על דוגמאות שיביאו התלמידים מתוך הכתבה . הטקסט מזמן דיון על ההבדל בין לדעת , לשער ולנחש וכדאי לחזור למושגים אלו במהלך השיחה . כדאי לשים לב שבטקסט עצמו לא מופיעות המילים " מנחשים" או " משערים , " אלא המילה " חוזים , " ואפשר לחדד עם התלמידים את משמעותה של מילה זו בהקשר של הכתבה . העתידנים מנתחים מידע ועל בסיס זה משערים השערות ומספקים חיזויים אפשריים . כלומר הם לא יודעים בוודאות מה יהיה , אבל גם לא מנחשים באופן שרירותי . דוגמאות לכך מצויות הן בתיאור עבודתם , והן בעובדה שהחיזויים שלהם לא תמיד מתגשמים . הטקסט מזמן גם דיון בדוגמאות , בייצוגים שלהן ובמטרות שלהן . כמעט בכל פסקה מופיעות דוגמאות : לעתים אחרי המילה " לדוגמה , " ולעתים בצמוד למילים או לביטויים אחרים , המסמנים לנו שמדובר בדוגמאות ( כמו " למשל , " " נבדוק שתיים מתוך , " .. " הנה כמה " ... ועוד ) . אפשר לבקש מהתלמידים למצוא בטקסט את המילים והביטויים הללו ולהסביר מה תורמות הדוגמאות האלו לכתבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר